Halleluja sushi bar och tankar om dricks

Innan jag hade smakat sushi första gången, var jag tämligen skeptisk och trodde inte att det var något för mig. Så fel jag hade ... Om du gillar sushi och planerar att besöka Falkenberg, föreslår jag att du besöker den lilla sushirestaurangen Halleluja sushi bar på Storgatan 28. Ska i nästa andetag passa på att förtydliga att detta inte är något sponsrat inlägg, utan bara mitt sätt att visa min uppskattning. Deras sushi är hittills bland den bästa som jag ätit och de som jobbar där är väldigt trevliga. Dessutom är restaurangen mysig. :-)
 
 
I samband med vårt besök där, började jag och älsklingen diskutera det här med dricks. Nuförtiden ska "dricks" ingå i matpriset. Tidigare tillkom ett så kallat serveringstillägg på 10%, vilket var "dricks". Ändå verkar vissa matställen räkna med att man ska ge dricks och eftersom jag avskyr att känna mig elak, brukar jag vid dessa tillfällen ge dricks - även om jag inte är helt nöjd med besöket. Fast om nu dricks numera ingår i matpriset, är det då inte fel att räkna med att gästerna ska ge ytterligare dricks?
 
Jag både gillar och ogillar de ställen där man själv måste skriva in vad man ska betala. Det är antagligen ett psykologiskt knep, för jag tror att många då känner sig "tvingade" att betala extra. Jag gör det. Jag vill ogärna vara elak och om jag inte betalar något extra, känner jag mig elak. Fast om man verkligen är nöjd med sitt besök, är detta ett bra sätt att visa sin uppskattning på. Därför är det bättre att låta gästerna betala efter att de ätit, även om man på det sättet riskerar så kallad "springnota".
 
Halleluja sushi bar i Falkenberg.
 
 
 Från och med nu ska jag försöka bli bättre på att visa min uppskattning genom att betala lite extra, när jag tycker att de förtjänar det och när de inte förtjänar det ska jag inte betala mer än vad jag behöver. Det är deras jobb att se till att gästerna blir nöjda och om de inte lyckas är det inte mitt problem. Men att räkna med att alla gäster ska ge ytterligare dricks (utöver den summa som redan ingår i priset), är bara dumt och fult. Fast å andra sidan är det kanske bara jag som brottas med det här problemet?


Dagens citat:

"Det är aldrig för sent att ge upp våra fördomar."
(Henry David Thoreau)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie