Warcon 2014

Den 10-13 juli i år var det dags för Varbergs årliga spelkonvent Warcon. Jag och älsklingen var där och spelade spel på fredagen (den 11 juli). Dock får jag erkänna att det var lite snålt med info inför konventet. Exempelvis kunde vi inte hitta något schema eller program för hur de lagt upp konventet. Det hade jag uppskattat.
 
Hur som helst, vi kom till LBS's lokaler vid tiotiden på förmiddagen och så snart vi fått våra tjusiga armband, steg vi in i lokalerna. Vi styrde stegen mot det så kallade "Co-op-rummet", där det skulle spelas samarbetsspel. Några personer hade precis satt sig för att spela Flash point: Fire rescue och vi var välkomna att delta. Spelet går ut på att man ikläder sig rollen som brandman och ska se till att rädda människor och djur ur ett brinnande hus. När fyra personer har dött, är spelet förlorat. Vi lyckades rädda hunden och katten plus några människor innan fyra personer brann inne. Det är ett roligt spel som jag kan tänka mig att spela igen.
 
 
Andra spel som jag spelade den dagen var Sentinels of the Multiverse och Shadows over Camelot - samarbetsspel båda två. I Sentinels... är man superhjältar som ska ha ihjäl den onde och till sin hjälp har man kort med olika förmågor och krafter. Dock är det inte så lätt att döda "the bad guy" som det låter ... Under ena omgången dog alla utom älsklingen (vi var totalt fyra som spelade), så han fick fortsätta kampen ensam. Men han vann! :-)
 
 
 Shadows over Camelot
 
I Shadows over Camelot är man riddarna kring det runda bordet och kämpar med olika uppdrag för att vinna vita svärd som man kan lägga på det runda bordet. Dock kämpar man mot de mörka krafterna som (surprise, surprise) vill fylla det runda bordet med svarta svärd. Som om det inte vore nog med de mörka krafterna, är risken överhängande att det finns en förrädare bland riddarna. Förrädarens mål är att förstöra för riddarna. Det roliga inslaget är att det bara är en själv som vet huruvida man är lojal eller inte. Man kan anklaga varandra för att vara förrädaren - det finns vissa fördelar med att upptäcka förrädaren innan spelet är slut. Fast det finns även nackdelar med att anklaga någon och det är om anklagelsen skulle visa sig vara falsk, för då vänds ett eller två vita svärd på bordet till svarta. När vi spelade fanns det ingen förrädare bland oss, men av någon konstig anledning verkade de andra spelarna emellanåt tro att jag var förrädaren. Undrar varför ... (för att jag då och då satt och sade "Excellent" samtidigt som jag gjorde samma fingerrörelser som Mr. Burns i The Simpsons kan ju inte ha haft med saken att göra ...) Hur som helst var det ett roligt spel som jag rekommenderar varmt. :-)
 
Det runda bordet. För närvarande finns tre vita svärd och två svarta.
 
Mellan någon av spelomgångarna sprang jag och älsklingen ned till Varbergs pizzeria på Engelbrektsgatan och åt varsin "Acopizza", vars fyllning bestod av taco-ingredienser. Vår beställning ledde till skratt från både vår och killen i kassans sida, då jag först inte kopplade att det antagligen ska stå "Tacopizza". Personalen där var i alla fall trevlig och pizzan var både god och mättande! Dit går jag gärna fler gånger. :-)


Dagens citat:

"Inget varar – inte heller de mörkaste stunderna."
(Björn Natthiko Lindeblad)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie