Vi möts igen, Gerda ...

Under hösten 2011 praktiserade jag på tingsrätten i Nyköping. Jag fick därför pendla mellan Åker och Nyköping (med byte i Södertälje) varje vardag. Den hösten var ingen rolig höst. Naturligtvis var det extremt kul att vara på tingsrätten, men SJ däremot såg till att göra mitt pendlande så jobbigt som möjligt (ska poängtera att jag är medveten om att det inte är enbart SJ:s fel). Så gott som dagligen var det någon typ av försening och det var mer regel än undantag att jag blev sittande en extra timme i Södertälje på grund av att tåget från Nyköping var så sent att jag missade mitt anslutande tåg till Läggesta. *ryser vid blotta minnet*
 
 
 
Det var under den hösten som de började införa en datoriserad kvinnoröst som skulle sköta utropen. Jag får erkänna att det till viss del var en smula underhållande att höra, för ganska ofta klarade hon inte av att uttala vissa saker. Fast det hela slutade med att jag förknippar den rösten med ganska mycket obehag, i och med allt strul jag var med om - något som blev en smula problematiskt eftersom hela Mälardalen tycktes senare ha infört henne.
 
Nu verkar det som om Halland inte vill vara sämre och för inte så länge sedan kunde jag i tidningen läsa att rösten har döpts till Gerda (har för övrigt haft en studiekamrat i Lund som hette så). Oavsett vad hon heter, blir jag på dåligt humör så fort jag hör henne (tågutroparen alltså, inte min gamla studiekamrat). Det är ju svårt att lära gamla hundar sitta på ett nytt sätt. Men kanske kan Öresundstågen omvända mig. Kanske kan jag och Gerda bli kompisar en vacker dag.   :-P
 
Funderar på om det inte är två olika röster? Jag tycker att de skiljer sig lite åt (om man jämför de båda utropen som jag tagit med i klippet ovan). Vad tycker du?


Dagens citat:

"Vad du tycker om dig själv är betydligt viktigare än vad andra tycker om dig."
(Seneca)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie