Ankharen (Ståle Brandt)

En efter en blir folk mördade i Värmland. Till en början tycks det saknas samband, men ledtråd för ledtråd lyckas polisen pussla ihop den skrämmande sanningen.
 
Samtidigt som Tove Birkeland Brandt skickade sin roman till mig, skickade hon även med sin makes - Ankharen. Ståle Brandt lyckas skapa en nyfikenhet som håller i sig nästan ända till slutet. Det var omöjligt att lyckas lista ut vem mördaren var. Emellanåt var det frustrerande, men samtidigt är det trevligt när hjärnan tvingas arbeta.
 
 
Dock fanns det allt för många småsaker som irriterade mig för att jag skulle kunna uppskatta boken. Bland annat har jag svårt för dialekt i romaner, framför allt om det endast är en eller på sin höjd två karaktärer som tillåts tala med dialekt (det vill säga att det är endast när denne eller dessa personer pratar som författaren skriver på dialekt). För mig framstår det som om alla andra karaktärer pratar s.k. rikssvenska, vilket de antagligen inte gör. Därför tycker jag att författaren bör välja mellan att antingen låta alla tala med dialekt, eller låta bli. Jag föredrar det sistnämnda, därför att det bland annat kan bli svårläst och jobbigt.
 
Utöver detta fanns det även vissa språkliga fel (överanvändning av "så" i varenda mening och inkonsekvent särskrivning) och även en del faktafel. Dessutom är Brandt ganska ofta övertydlig och använder sig av onödiga upprepningar. På sidan 353 finns ett exempel på övertydlighet. I ena meningen förklarar han att det finns intorkade uppkastningar. Direkt efter måste han förtydliga detta med att skriva "spyor". Jag får känslan av att han inte litar på att läsaren själv förstår vad ordet "uppkastning" betyder och om det är så, borde han inte använda det ordet över huvudtaget. Med onödiga upprepningar avser jag bland annat de tillfällen då poliserna ska rapportera till varandra om hur det har gått. Det blir repriser i oändlighet. Denna rapportering skulle kunna gå mycket smidigare till.
 
Som helhet var det en okej debutbok, men den skulle behöva putsas till en smula.


Dagens citat:

"Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli ännu klokare, läs fler sagor för dem."
(Albert Einstein)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie