Vart eller var?

Har du någon gång suttit och funderat på om det är "vart" eller "var" du ska använda när du ska beskriva var någonstans något är eller liknande? I så fall är du inte ensam - jag har själv suttit och varit osäker ibland när jag har skrivit. Jag har också stött på ilskna kommentarer till blogginlägg (dock inte mina egna inlägg) där författarna till kommentarerna anser att bloggaren använt "vart" på fel sätt. I det här inlägget har jag bestämt mig för att reda ut saken.
 
 
 
Vart = till vilken plats (även i vilken riktning)
Exempel: Vart ska du gå? Hon frågade vart kusinerna hade tagit vägen. Vart sprang han?
 
Var = på vilken plats  (ibland även varhelst = sätt dig var du vill)
Exempel: Var är barnen? Var ligger Bankeryd?  Nu vet vi var hon är.
 
Hängde du med? :-) Jag tyckte att det blev lite klarare i alla fall. Inte helt, men lite. Håller du inte med? Vad bra! Då kan vi gå vidare med våra liv.


Dagens citat:

"Den som flyttar ett berg börjar med att bära bort småsten."
(Konfucius)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie