Vilken soppa ...

Nackdelen med att ta över efter någon annan som jobbat på arbetsplatsen i omkring 20 år - eller när man överhuvudtaget efterträder någon - är att det ibland kan bli rörigt. Personen man har efterträtt har kanske lagt upp saker på ett visst sätt och när man ska börja luska i det, förstår man ingenting. Och inte var det heller något som man tänkte på att fråga under den korta upplärningstiden som man hade.
 
På min arbetsplats finns det två typer av "klienthanteringssystem", så att säga. När det gäller ärenden från 2008 och framåt, har vi ett databasprogram i datorn och för alla ärenden innan dess, är det ett gammalt och hederligt kortsystem som gäller. Kortsystemet håller på att fasas ut efter hand som jag gallrar ut ärenden som blivit tio år, men än så länge har vi båda systemen.
 
Tidigare i år åtog sig min chef ett uppdrag som ombud för en pappa i ett ärende gällande barns boende. Motparten - det vill säga mamman - hade valt ett ombud i Falkenberg som hon på något ingift sätt var släkt med. Det är väl i och för sig inga problem, om det inte hade varit för en sak. Den byrån har tidigare (kanske för ett par år sedan?) haft vår klient som sin klient i ett brottmål och mammans ombud har själv haft med vår klient att göra när han var deras klient (dock var det en annan advokat på byrån som var förordnad som offentlig försvarare, men det spelar ingen roll). Därför förelåg/föreligger det jäv - mammans ombud kan med andra ord inte vara ombud mot   vår klient. Min chef underrättade motpartsombudet om detta och motparten fick således skaffa sig ett nytt ombud, vilket hon också gjorde.
 
Vårt kortsystem
 
I slutet av juni fick vi dels ett mail, dels ett telefonsamtal från det nya motpartsombudet, som glatt meddelade att min chef inte kan vara ombud mot motparten (mamman) eftersom min chef har företrätt henne tidigare ...
 
QUE?!    
 
Ja, man kan väl säga att jag blev paff. Jag hade nämligen inte stött på mammans kort och jag hade inte heller fått någon träff på henne i vår databas när jag gjorde jävskontroll. Fast motpartsombudets påstående stämde emellertid. Min chef var offentlig försvarare för mamman i ett mål som avslutades 2005. Dock finns inget kort i boxen, vilket det ska göra. Å andra sidan är det inte första gången som jag upptäckt att det saknas "klientkort", men det har jag sett först när jag har gallrat (det vill säga när kortet ändå ska plockas bort) och då spelar det ju ingen roll. Vem som emellertid får ta smällen i det här fallet, är nog rätt lätt att lista ut ...
 
Detta fick mig i alla fall att börja kolla i kortboxarna för klienter och motparter. Vid en närmare granskning upptäckte jag att det fanns kvar kort för utgallrade ärenden, motpartskort fanns i klientkortsboxen och kort för ärenden som jag inte alls kan hitta var de finns uppskrivna (finns nämligen två skrivböcker där alla "kort"-ärenden finns upptagna). En härlig blandning med andra ord ... Jippi ...


Dagens citat:

"Tillslut faller alla bitar på plats."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie