Som James Dean fast snyggare (Niclas Christoffer)

"Familjen Wallin är som tagen ur en reklamannons. Pappa är fotomodell, mamma plastikkirurg, lillebror John ska bli läkare och Jim, storebrorsan, har också börjat modella. Men framför allt drömmer Jim om att bli skådis. Han ska bli en ny James Dean, fast snyggare.

Men familjeidyllen kraschar. Bokstavligt. Mitt i detta kaos kämpar Jim med sista året på gymnasiet och inträdesproven till teaterskolan, men hans liv är inte som det brukade. Han misslyckas där han tidigare briljerade, och han verkar inte längre vara den snyggaste killen i klassen.

När Jim inte ser någon utväg vänder han ilskan och sorgen mot sig själv, och upptäcker att han får en plötslig befrielse av att göra sig själv illa. Snart har Jim utvecklat ett självskadebeteende som stegrar till den punkt där det blir omöjligt för honom att vända om. Livet har blivit en mardröm."
 
När jag började läsa Som James Dean fast snyggare, hade jag höga förväntningar. Bland annat hade jag trott att berättelsen skulle vara blodigare än vad den var. Fast med tanke på hur känslig jag är, var det kanske tur att den inte var det.
 
 
Berättelsen om Jim Wallin är bra och hemsk på samma gång. Under hela läsningen låg obehaget över vad som hände, som en klump i magen. Samtidigt som jag till viss del kunde förstå Jims beteende och reaktioner, irriterade jag mig på honom. Det finns trots allt en gräns och även om han delvis visade ånger, passerade han den gränsen mer än en gång.
 
Det var väldigt svårt att lägga ifrån mig boken och när jag - med hjärtat nästan i halsgropen - trodde att boken nått sin klimax och förväntansfullt undrade vad som skulle ske härnäst, kom vändningen som gjorde att jag kände mig både besviken och ganska lurad. För att vara ärlig, skulle jag nog uppskattat boken ännu mer om den inte slutat som den gjorde. För mig kändes slutet inte helt trovärdigt.
 
Trots vändningen är detta en stark berättelse som berör och Niclas Christoffer ska ha stort beröm för att han vågar ta upp dessa viktiga frågor. Jag ser fram emot att läsa mer från honom. :-)
 
Det här exemplaret har jag fått från Niclas Christoffer - än en gång: stort tack!


Dagens citat:

"Du vinner styrka, mod och självförtroende varje gång du stannar upp och ser rädslan i ansiktet."
(Eleanor Roosevelt)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie