"Våran" och "eran"

Varje gång jag ser att någon använder orden "våran" eller "eran" (är det ens riktiga ord?!), kryper det i kroppen på mig. Framför allt när personer som man tycker borde veta bättre använder orden. I mina öron låter det helt fel! Men är det verkligen så fel? Som vanligt, när jag blir osäker, har jag valt att kolla upp det och som vanligt ställer kompisen SO upp.
 
 
 
Vår = förknippad med oss (spec. genom ägande men även allmännare)
 
Våran = vår (vard.)
 
Er = som har samband med de tilltalade (ofta genom ngn form av tillhörighet)
 
Eran = er (vard.)
 
Hoppsan Kerstin ... Tji fick jag - jag var nästan bombsäker på att Svenska Akademien skulle hålla med mig om att man inte säger "våran" eller "eran". Men oavsett vad Akademien tycker eller inte tycker, anser jag själv att det låter fel och fult att säga "våran" och "eran". Så det så.
 


Dagens citat:

"Till syvende och sist är varje människas högsta önskan helt enkelt sinnesfrid."
(Dalai lama)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie