Dags att tänka på familjens ära

Brädspelet Legacy - the testament of duke de Crezy har hittat hem till oss. I det spelet gäller det att skapa ett så stort och prestigefullt familjeträd som möjligt. Det går inte att gifta sig/gifta bort sina barn med vem som helst. Icke sade Nicke. Det viktigaste är vad personen ifråga kan bidra med till släkten.
 
Testamentet. Jag har inte läst det själv än.
 
Min gubbe jag fick börja med. Tyckte att hon var rätt lik Cersei Lannister från Game of Thrones, så hon döptes rätt och slätt till Cersei.
 
Man får börja med ett visst antal "vänner" på handen. Hur många man får börja med beror på vad som står på kortet för ens startgubbe. Jag fick börja med sex stycken. Dessa "vänner" kan man sedan välja att gifta sig med eller gifta bort sina barn med. Man kan även "offra" dem för att nå framgång på annat håll.
 
 
 
Ovan ser du vilka "vänner" jag fick starta med. Ville gifta mig med Eliza (den vars namn är omringat av rosa), men tydligen uppskattades inte homosexualitet på 1700-talet. Vad löjligt! Blev istället att jag gifte mig med spionen Manuel (gubben längst till vänster).
 
 
 
Denna skönhet till kvinna offrade jag mot slutet. Fast det hjälpte inte. Älsklingen vann ändå stort.
 
Det här var ett väldigt roligt spel! Det gäller dock att hela tiden vara uppmärksam och noga räkna ut när man bör skaffa barn och hur många. Fast helt riskfritt är det inte att skaffa barn. Man kan riskera att mamman eller barnet dör. Då gäller det att välja vem man ska offra. Det är viktigt att tänka på att det bara är de "infödda" i släkten som får gifta om sig. Inte de ingifta.
 
Så här startade min släkt.
Så här såg min släkt ut på slutet. Min ena kvinna i släkten dog när hon födde sin dotter. Mycket tragiskt. Maken sörjde henne under fem minuter.
 
 
Det här kan jag verkligen rekommendera och är definitivt värt att spelas igen! :-)
 


Dagens citat:

"Om du vill bli skribent, skriv."
(Epictetus)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie