Drömmen om Everest (Jeffrey Archer)

"Han hade två stora kärlekar i livet och en av dem blev hans död ...

Francis Drake, Robert Scott, Percy Fawcett, Charles Lindbergh, Amy Johnson, Edmund Hillary och Neil Armstrong är alla exempel på människor som lyckats förverkliga till synes ouppnåeliga drömmar. De har hyllats och ärats och alla har de blivit legender med en självklar plats i historieböckerna. George Mallory hade en lika stark dröm och kanske lyckades han också uppfylla den. Fast det inte finns några bevis. Allt som talar för att han nått sitt mål är en sedan länge död kropp och ett saknat fotografi av en älskad hustru ...

Det här är en spännande roman inspirerad av George Mallorys liv - mannen som kan ha varit den förste som bestigit Mount Everest."
 
 
 
Idén till Drömmen om Everest - som bygger på verkliga personer och händelser - är intressant. Vem var egentligen först med att nå Everests topp? Slutet av boken berörde mig så mycket att min mage knöt sig, men i övrigt lyckades inte Jeffrey Archer fånga mig och mitt intresse, trots att berättelsen är välskriven.
 
Jag tyckte att första delen innehöll för mycket skryt om George Mallory, så jag tappade både intresset för berättelsen och sympatin för Mallory. Med tanke på att jag inte kan någonting om klättring, blev det för min del en aning för många facktermer och liknande.
 
Dock uppskattar jag den version av historien som Archer presenterar här, även om jag inte blev särskilt förtjust i själva berättelsen.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag köpt.


Dagens citat:

"Jag tänker aldrig på framtiden – den kommer tids nog."
(Albert Einstein)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie