Läsa det alla andra läser

"If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking."
Haruki Murakami
 
Citatet ovan hittade jag på den här bokbloggen och det ligger något i det Haruki Murakami säger.
 
Jag gillar att läsa "okända" böcker - böcker som nästan ingen annan har läst - men problemet är var man hittar dessa böcker. Nuförtiden får jag de flesta boktipsen genom bokbloggar och många gånger är de böckerna just sådana som "alla andra" läser eller har läst. Ibland är det dock mer "okända" böcker som presenteras.
 
Hur ska man gå tillväga för att hitta de "okända" böckerna? Biblioteket är ett tips. Man kan helt enkelt gå till en slumpvis vald hylla och plocka på sig en bok som man kanske aldrig har hört talas om. Nu var det inte riktigt så det gick till när jag blev bekant med Shakespeares hemlighet, men nästan. Jag förälskade mig i bokens utseende när jag gick förbi dennes hylla och hade inte hjärta att lämna den oläst.
 
 
Ett annat förslag är antikvariat och secondhand-butiker. Där kryllar det av böcker som man - i alla fall jag - aldrig hört talas om. Kanske hittar man ett guldkorn eller två bland dessa boksamlingar. :-)
 
Å andra sidan ska man inte alltid underskatta böcker som "alla andra" läser. Ibland finns det en anledning till att dessa böcker blivit lästa av så många. Genom att förkasta dem, riskerar man att gå miste om härliga läsupplevelser.
 
Man bör läsa en välblandad mix av "kända" och "okända" böcker. :-) Då tänker man dels lite annorlunda, dels lite som alla andra. I alla fall om man ska tolka citatet rätt.
 
Hur ser din läsning ut?


Dagens citat:

"Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv."
(Konfucius)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Jag läser sådant som intresserar mig, känt eller okänt spelar ingen roll :)

Svar: Det är i och för sig sant och egentligen gör väl jag det också, men det känns många gånger lite extra kul att läsa okända böcker :-) Man vet inte riktigt vad man ska förvänta sig.
Jessica