Planterade kockar?

Innan jag och älsklingen blev tillsammans, kan jag knappast påstå att jag var något större fan av Gordon Ramsays "Hell's Kitchen". Jag irriterade mig mest på hans otrevliga behandling av deltagarna. Trodde knappt att det var möjligt för en människa att svära och skrika så mycket. Dock gillade älsklingen serien och efterhand blev även jag en smula förtjust i den. Fast jag tycker fortfarande att Ramsay kan lugna ned sig lite.
 
Under de senaste säsongerna har jag upptäckt en sak. I varje säsong finns alltid en kvinna som är otroligt jobbig och provocerande, och tycks inte kunna laga mat (även om hon då och då har sina ljusa stunder). De övriga deltagarna ogillar denna kvinna så pass mycket att de på alla sätt och vis försöker bli av med henne. Dock låter Ramsay henne vara kvar och oftast får kvinnan en av de svarta jackorna. Fast vinner gör hon aldrig.
 
Ett exempel på en mycket störig kvinna! Åh! Jag höll på att bli galen på Elise.
 
Vid något tillfälle diskuterade jag detta med min pappa och han hade två olika teorier. Den första gick ut på att Ramsay låter kvinnan vara kvar, bara för att hålla igång intrigerna och på så vis få höga tittarsiffror - något vinnarmaterial är hon ju inte. Hans andra teori lutade mer åt konspirationsteorihållet. Dessa störiga kvinnor (och eventuellt fler av de andra kockarna) är inga riktiga deltagare, utan endast skådespelare som Ramsay anställt för att skapa så mycket intriger som möjligt.
 
Jag är beredd att delvis hålla med min pappa om det han säger, fast då verkar hans första teori mer trolig. Jag kan inte förstå varför man skulle lura tittarna genom att ha med falska deltagare? Tittarsiffror är viktigt, men är det verkligen så pass viktigt? Jag vill inte tro det. Däremot verkar som sagt det första alternativet mer troligt, men  att göra så är inte heller riktigt schysst. Då har deltagaren inte kommit med i programmet tack vare sina meriter, utan endast på grund av sin provocerande attityd. I det fallet blir följden att alla inte tävlar på lika villkor. En illusion byggs upp hos denne deltagare att den är duktig när det i själva verket är tvärtom. Fast det är kanske så det ska gå till. Vad vet jag.


Dagens citat:

"Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt eget samtycke."
(Eleanor Roosevelt)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie