Dödsängeln (Lars Rambe)

"Sen kväll. Sigurd läser koncentrerat i en medfaren bok. En ramsa som till slut får honom att vråla. Dorthe - hur ska han få henne tillbaka? Han drömmer om sjöormen med silverman som höjer sig över ytan."
 
Det var titeln som först lockade mig att välja att läsa den här skräcknovellen, men att jag även har två olästa romaner av Lars Rambe här hemma i bokhyllan, var nog till viss del också en bidragande faktor. Dödsängeln börjar bra och till en början håller jag nästan andan av förväntan, men lämnas dessvärre kvar med besvikelse som sällskap när novellen väl är färdigläst.
 
 
 
En orsak var att den här novellen var för kort. Att just jag - som själv skriver kortnoveller - säger så låter antagligen roligt, men i det här fallet är det så. Jag tror att berättelsen hade mått bättre och fått ett bättre resultat om Lars Rambe valt att göra den en aning längre. För mig hinner den knappt börja innan den tvärt tar slut och någon skräckkänsla upplever jag aldrig.
 
Rent språkligt hade jag inget att klaga på och har definitivt fått mersmak för Lars Rambe. Jag ser fram emot att läsa de båda romanerna som står i hyllan.
 
Det här e-novellsexemplaret har jag läst i Mofibos app.


Dagens citat:

"Krafter utom din kontroll kan ta allt du äger utom en sak – friheten att välja hur du förhåller dig till situationen."
(Viktor Frankl)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie