En egen plats (Robert Goolrick)

Uppläsare: Mattias Holm
 
"Sommaren 1948 kommer en främling till det lilla samhället Brownsburg i USA. Med sig har han två resväskor. Den ena är full av kläder och ett fint parti slaktarknivar. Den andra av pengar. Charlie Beales talanger och belevade sätt gör att han snart blir en uppskattad del av samhällets gemenskap. Den unga pojken Sam blir hans ständige följeslagare. Men en dag möter Charlie den vackra Sylvan och på ett ögonblick förändras allt. Med Sam som vittne inleder de en förbjuden kärlekshistoria."
 
 
Att Robert Goolricks En egen plats är väldigt poetiskt skriven och fylld av målande beskrivningar, kan man inte förneka. Dock kändes den emellanåt lite för utdragen och beskrivande. Till och med en aning flummig om jag ska vara ärlig. Epilogen tyckte jag var onödig och Robert Goolrick hade med fördel kunnat korta ned slutet lite.
 
Jag upprördes över Boaty Glass beteende och hur hans fru kunde anklaga Charlie så som hon gjorde. Till det sista fanns det naturligtvis en förklaring, men ändå ... Det fanns ytterligare saker som jag började fundera kring, men genom att skriva dem riskerar jag att avslöja för mycket av handlingen. Det skulle därför vara roligt att diskutera boken med någon som har läst den.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Falkenbergs bibliotek.


Dagens citat:

"Känslor är bara besökare. Låt de komma och gå."
(Mooji)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie