Änglar (Marian Keyes)

Uppläsare: Rachel Mohlin
 
"I Marian Keyes sjätte roman Änglar får vi lära känna ännu en syster i familjen Walch. Maggie är storasyster till Claire i Vattenmelonen och Rachel i En oväntad semester. Maggie är den ordentliga systern, som gift sig med sin ungdomskärlek Garv och arbetar som sekreterare på ett advokatkontor i Dublin. När hon misstänker att hennes käre, men aningen tråkige man Garv, har ett förhållande med en annan kvinna, lämnar hon honom. Och plötsligt tycks allting hända på en gång. Hon blir av med sitt jobb och bestämmer sig för att resa till sin väninna Emily, som arbetar som manusförfattare i Los Angeles."
 
Utan tvekan är Marian Keyes' Änglar en humoristisk och en ganska förutsägbar "må-bra"-roman. Jag slutade lyssna på den med ett leende på läpparna.
 
 
Den kom igång i rask takt och jag kunde inte låta bli att känna med Maggie. Halvvägs in i boken tyckte jag dock att den började kännas en aning utdragen och smårörig på grund av de för många trådarna som Keyes slängde ut. Fast jag får hålla med om att hon lyckades knyta ihop säcken på ett tillfredställande sätt, även om hon med fördel hade kunnat stryka vissa upprepningar.
 
Oundvikligen började jag själv fundera över hur jag skulle ha reagerat i Maggies situation och om det "bara" hade varit att glömma och förlåta. Kan kärleken verkligen övervinna allt?
 
Änglar är en småmysig och rolig berättelse som lockar fram både leenden och skratt. Jag älskar "get-pojkarnas" kommentarer!
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Falkenbergs bibliotek.


Dagens citat:

"Inget står emot en skrattattack."
(Mark Twain)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie