Dags att utforska vår råa sida

Min svägerska har hållit på med raw food ett tag och hon har även försökt få oss att testa det - i alla fall när det kommer till bakning. Jag har dock inte tagit tag i saken och den främsta anledningen har varit för att det recept som jag fick av henne var utan mått-/viktangivelser. När jag bakar behöver jag veta hur mycket av varje ingrediens som jag ska ha i, annars vågar jag inte försöka mig på att baka. Kanske kan jag komma dit i framtiden, men inte nu.
 
När vi var i Dalarna under min semester fick vi smaka på två sorters raw-kakor som min svärmor hade bakat. Dessa kakor gav oss mersmak för raw, så vi bestämde oss för att testa det själva när vi kom hem igen och det har vi gjort.
 
Myntiga bollar
 
Hittills har vi testat på några kakor, bland annat myntiga bollar och powerchoklad. Det är älsklingen som än så länge har stått för bakandet (med andra ord kan jag inte ta åt mig äran).
 
Med tanke på fördelarna med att skippa vitt socker, är tanken att vi undan för undan ska övergå mer till raw-bak. Vi kommer inte sluta helt med "vanligt" bakande, men vi ska i alla fall minska på det.
 
Än så länge har det varit enkelt och smakat gått, så det här kommer nog gå bra. :-) Du kommer alltså får se fler raw-förslag här på bloggen. Har du något tips på bra raw-recept?


Dagens citat:

"En vän är någon som vet ditt hjärtas sång, och kan sjunga den när du glömt orden."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Kolla FullyrawKristina på youtube hon har en del rå "bakning" recept :) du kanske hittar något som du gillar :)

Svar: Tack för tipset! :-) ska kika på det vid tillfälle.
Jessica