Är ett namn verkligen bara ett namn?

I och med att jag inte har så mycket att säga om deckarpoddens elfte avsnitt - som handlar om bokmässan i Göteborg - gör jag inget inlägg av det. Däremot fick avsnitt tolv mig att fundera.
 
 
 
 
Till att börja med fick Emelie Schepp mig att reagera när de pratade om hur man kan hitta namn till sina karaktärer. Enligt henne är det bara att googla fram ett bra namn och sedan kan man använda det. Fast är det verkligen så enkelt?
 
När jag var yngre och satt och skrev på en berättelse som påminner lite om "VAKT", bläddrade jag i telefonkatalogen på jakt efter spännande efternamn att använda. Jag hittade ett och underrättade glatt min pappa om detta - han satt nämligen bredvid mig i soffan. Min glädje blev inte särskilt långvarig, för ganska snart förklarade pappa för mig att man inte kan ta vilka namn som helst. Vissa efternamn är speciella och kanske de enda av sitt slag. Han ansåg att jag skulle vara tvungen att fråga dessa personer först, annars fanns det risk för att de skulle känna sig uthängda och därför dra igång rättsliga processer mot mig.
 
 
 
Har man laglig rätt att göra så om någon använder ens speciella efternamn i en bok? Så här säger i alla fall namnlagen;
 
"Särskilt skydd för egenartade efternamn
20 §
Har någon förvärvat ett egenartat efternamn, får ett namn som lätt kan förväxlas med detta användas av någon annan endast om han eller hon enligt denna lag kan åberopa rätt till namnet eller om han eller hon eller släkten av ålder eller annars enligt ortens sed har burit det som tillnamn.

Ingen får obehörigen, till nackdel för den som har förvärvat ett egenartat efternamn, i näringsverksamhet använda en firma, ett varumärke eller ett annat kännetecken som lätt kan förväxlas med namnet. Med firma likställs beteckning för stiftelse, ideell förening eller därmed jämförlig sammanslutning.

Ett efternamn skall anses som egenartat, om det är ägnat att utmärka tillhörigheten till en viss släkt."
 
 
 
Fast en bok är ju varken firma eller varumärke. Skulle det dock kunna räknas in i "annat kännetecken"? Jag försökte kolla i lagens förarbeten, men kunde inte hitta något om det. Det är möjligt att det bara var jag som missade det. Det även vissa regleringar i varumärkeslagen, men det passar inte heller inte in på en roman. Inte om namnet används i boken. Det är en annan fråga om man använder sig av en pseudonym som innehåller det där speciella efternamnet. Jag kunde inte heller hitta några rättsfall som handlade om just detta. Inte heller mina sökningar på nätet gav något resultat.
 
Vad är egentligen brukligt att göra? Hur skulle jag själv reagera om jag hade haft ett speciellt efternamn som någon använde i sin bok? För risken finns - precis som min pappa påpekade - att en person vars speciella efternamn förekommer i boken, kan känna sig utpekad. Och tänk ifall personen i boken är en mördare eller annat hemskt? Om man är den enda i Sverige som bär det efternamnet, är det ganska lätt för personer i ens omgivning att förknippa en med karaktären i boken.
 
Jag skulle nog föredra att först göra efterforskningar kring namnet som jag vill välja och se hur pass vanligt det är. Om det är väldigt ovanligt, tror jag nog att jag faktiskt skulle försöka komma i kontakt med den/de som bär efternamnet och fråga. Det känns som det mest artiga och ärliga. Fast är det så författare brukar gå tillväga?
 
Känner du till något om detta? Vad skulle du själv gjort?


Dagens citat:

"Livet är inget man ska 'klara av'."
(Birgitte Söndergaard)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie