Acceptera sina brister

Jag kikar vidare i Mia Törnbloms Självkänsla nu! ihopp om att kunna förbättra min egen självkänsla.
 
Hon menar att en annan förutsättning för god självkänsla, är att acceptera sina brister. Om vi inte gör det kommer skam och skuld stå i vägen för den personliga utvecklingen. Mia Törnblom brukar säga följande till de personer hon coachar: "Det är viktigt att de tankar och känslor du har om dig själv är likvärdiga med hur du tänker och känner inför en riktigt god vän. Samma respekt och kärlek du hyser för en vän behöver du ha inför dig själv."
 
 
Det där med att acceptera mina brister är svårt. Jag har tidigare kunnat konstatera att jag är pedant i vissa sammanhang och jag avskyr att göra fel. Varje gång jag gör fel blir jag så himla arg på mig själv och känner mig misslyckad. Det är just det som jag behöver jobba med. Vi är alla människor och det är klart att det blir fel ibland. Jag tror att jag behöver ändra mitt fokus. Istället för att fokusera på de fel jag gör och det som är fel, behöver jag lyfta fram allt bra jag gör. När jag gick på gymnasiet, såg vi vid ett tillfälle en föreläsningsfilm med en föreläsare från "Jag AB". Han brukade coacha idrottare m.m. och menade att de idrottare som oftast fokuserade på det de gjorde fel, gjorde oftare fel, medan de som istället tänkte på de gånger de lyckades, lyckades oftare. Enligt honom beror det på att hjärnan försöker återskapa känslan och rörelsen från det tillfället vi tänker på (ungefär ... Jag tror att han använde en längre förklaring). Ett sätt för mig är att använda mig av "Jag är bra"-boken, fast för min del ska jag till en början endast jobba med mina bra sidor och skriva ned allt bra som jag har gjort under en dag. Då får jag se - svart på vitt - att jag faktiskt gör bra saker varje dag.


Dagens citat:

"Låt inte andras beteende störa din inre frid."
(Dalai lama)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie