Längtan bor i mina steg (Klara Zimmergren)

Uppläsare: Klara Zimmergren
 
"Som singel såg Klara sina vänner stadga sig och skaffa barn. Själv hade hon redan ett spännande liv med kul jobb, fin lägenhet, resor och kompisar. Men med tiden växte sig barnönskan allt starkare och en dag bestämde hon sig. Hon ville verkligen bli mamma. Men för att lyckas med det krävdes något hon saknade. En man.

Läs om Klaras jakt på mannen som ska ge henne barnet. Och därefter om de pirrande första försöken och hoppet som sakta förvandlas till tröstlös desperation.

Med skarp iakttagelseförmåga och varm humor lyckas Klara återge vardagslivets komiska situationer om singelliv, ensamhet och försöken att älska sig själv. Om pojkvänner, provrörsbefruktningar och den stora ynnesten att leva med en hund."
 
 
 
Innan jag lyssnade på Längtan bor i mina steg, visste jag inte vem Klara Zimmergren var - fast å andra sidan spelar det ingen roll. Vad som är viktigt är vad berättelsen handlar om och det är om det sorgliga: ofrivillig barnlöshet. Det gör ont i mig att lyssna på berättelsen. Samtidigt får den mig att fundera på hur jag själv skulle reagera eller känna om jag hade hamnat i den situationen.
 
På ett öppet sätt berättar Klara Zimmergren om sin situation och det berör. Fast på något sätt lyckas hon skämta till det, så att det inte blir en tung berättelse. Jag kände igen mig i det hon berättade om att folk alltid ska fråga om man har barn och om man svarar att man inte har det, får man genast frågan "varför?!". Ett plus i boken var att Klara Zimmergrens ena hund har samma namn som vår lille fåntratt! :-) Det gjorde förstås att varje gång hundens namn nämndes, såg jag vår fåntratt framför mig. :-)
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Varbergs bibliotek.


Dagens citat:

"Vi vore välsignade om vi alltid levde i stunden och drog nytta av allt det som sker, likt gräset som medger inflytandet av minsta dagg som faller över det; och inte ägnade vår tid åt att lida över försummade tillfällen i det förflutna."
(Henry David Thoreau)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie