Konsten att sälja sig

När jag lyssnade på Sofie Sarenbrants och Emelie Schepps sjätte avsnitt av deckarpodden, kom jag att börja fundera på det här med hur viktigt det är att sälja sitt varumärke när man är författare.
 
 
Hur går man egentligen tillväga? Jag har insett att jag själv är rätt dålig på det där, även om jag i och för sig inte har särskilt mycket att visa upp på min skrivblogg och hemsida. Mitt problem är att varje gång jag ska försöka göra reklam för mig själv, känns det som om jag skryter och jag hatar att skryta. Med andra ord behöver jag försöka komma över den känslan.
 
Fast jag antar att det inte räcker med att bara sprida information om sig själv. Eller? Jag känner mig ganska vilsen på det här området och vet inte alls hur man ska göra.
 
Har du några tips på hur man bäst bygger upp och säljer sitt varumärke? :-)


Dagens citat:

"Stanna. Titta. Lyssna."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Jag är själv jättedålig på det där... Men när jag tänker på hur flera skådespelare jag träffat marknadsför sig själva så tror jag att det handlar mycket om självförtroende utan att bli arrogant. Det är viktigt att tro på "produkten" man säljer, samtidigt måste man också kunna leverera det som utlovas så ödmjukhet är inte helt dumt. Balans liksom. Så är det så att de skådespelarna jag syftar på i princip aldrig stänger av heller, iallafall inte i sammanhang med fler människor i branschen. Man vet aldrig när man träffar någon som kan ge en en chans liksom. Kanske inte helt applicerbart på författarbranschen? Eller så är det precis det det är. Likheter tror jag det finns oavsett

Svar: Det du skriver är absolut applicerbart i författarbranschen. :-) och det ligger mycket i det du säger. Dock kan jag tycka att det kan vara svårt att hitta den balansen som du pratar om. I alla fall för min egen del. Fast å andra sidan har jag både dåligt självförtroende och dålig självkänsla. Jag antar att jag får börja med att jobba på dem bitarna :-)
Jessica