När en flicka talar skånska

Den här "gamla" Stråhed-låten spelades ofta i min mammas skivspelare när jag växte upp, men det är först nu som jag har kommit att uppskatta den. När jag hör När en flicka talar skånska fylls jag av en känsla av hemtrevnad. Jag antar att vissa ränder aldrig går ur.
 
 
Jag faller lätt som en plätt för en Malmöflickas sätt
och en tös från Helsingborg är go' å drömma om
Ystadtösernas uttal är det grannaste jag vet
När hon pratar så kan jag sitta å lyssna i all oändlighet

När En Flicka Talar Skånska, ett språk som jag förstår
då känns det lite extra hur mitt hjärta slår
Stockholmskan är vacker, Göteborgskan har sin charm
men När En Flicka Talar Skånska är det nåt som gör mig så varm

Jag drog en spader madam och hon kom från Simrishamn
men en hjärter dam från Lund, hon har förtrollat mig
Flickorna ifrån Klippan har nåt tydligt mjukt och lent
å Kristianstadtösernas snack, det är så klingande å rent

När En Flicka Talar Skånska, ett språk som jag förstår
då känns det lite extra hur mitt hjärta slår
Stockholmskan är vacker, Göteborgskan har sin charm
men När En Flicka Talar Skånska är det nåt som gör mig så varm

I Landskrona å Eslöv mä, där faller jag på knä...

När En Flicka Talar Skånska, ett språk som jag förstår
då känns det lite extra hur mitt hjärta slår
Stockholmskan är vacker, Göteborgskan har sin charm
men När En Flicka Talar Skånska är det nåt som gör mig så varm


Dagens citat:

"Vart du än går, gå med hela ditt hjärta."
(Konfucius)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie