Bortbytingen (Selma Lagerlöf)

Uppläsare: Elias Ringquist
 
"Sedan urminnes tider har människan betraktat naturen som befolkad med varelser som är litegrann som vi men också lite annorlunda. I samlingen Troll och människor har Lagerlöf utgått från den gamla folktron. Novellerna utgår från gamla svenska sägner. Bortbytingen är en av dem."
 
 
 
När jag var liten, läste min pappa Selma Lagerlöfs Bortbytingen för mig. Efteråt brukade han kärleksfullt kalla mig för bortbyting. Dock hade jag glömt bort handlingen (förutom vad en bortbyting är) fram till dess att jag för en tid sedan lyssnade på den.
 
Bortbytingen är en välskriven och tänkvärd berättelse, men inte riktigt lika bra som jag trodde mig minnas - även om den fortfarande är bra. Jag är urkass på att läsa mellan rader, men i Bortbytingen tror jag mig faktiskt uppfatta ett och annat.
 
Det här ljudnovellsexemplaret har jag lyssnat på genom Storytel.