Det du inte såg (Patrik Sjöberg med Markus Lutteman)

Uppläsare: Jakob Eklund
 
"Patrik Sjöberg är en av Sveriges mest kända och framgångsrika idrottsmän genom tiderna. Men bakom den hårda fasaden vilar ett mörker. Först nu är Patrik redo att dela med sig.

1987 hoppade höjdhopparen Patrik Sjöberg 2,42 på DN-galan i Stockholm. Detta gjorde honom till innehavare av världsrekordet i höjdhopp. Fortfarande är Sjöberg världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna, endast slagen av Javier Sotomayor.

Men vem är egentligen Patrik Sjöberg? Många av oss minns en överlägsen idrottsman, kaxigt rökande en cigarett mellan hoppen. En man vi, då och nu, känner som bufflig, frispråkig och rakt på sak. En idrottsvärldens rockstjärna. Men hur kom han dit?"
 
 
 
Innan jag hade lyssnat på Det du inte såg, visste jag inte särskilt mycket om Patrik Sjöberg. Det jag visste var att han hade varit en höjdhoppare och att hans tränare hade förgripit sig på honom. Nu vet jag lite mer - åtminstone ur Patrik Sjöbergs synvinkel.
 
När man läser memoarer och liknande, får man ha i åtanke att det är en ensidig bild som man får och sannolikheten att den är förskönad och friserad är stor. Dock får jag känslan av att Sjöberg är väldigt ärlig i det han väljer att berätta och han berättar både om sina positiva och negativa sidor. Om jag hade fått möjligheten att lära känna honom, tror jag att jag skulle ha tyckt om Sjöberg.
 
Jag har aldrig varit särskilt sportintresserad (även om friidrott ändå har varit tämligen lockande), men Det du inte såg höll fast mig från första till sista ordet och jag berördes av det jag hörde. Tänk vilka sjuka saker som vuxna kan utsätta barn för! Usch!
 
Det du inte såg var både intressant och underhållande. Jag hade svårt att hålla mig för skratt när Sjöberg berättade om Nisse och som skåning var det ännu svårare att inte dra på smilbanden varje gång tysken Mögenburg nämndes. Ja, jag har låg humor, men Mögenburg är ju ett skitroligt namn (mög på skånska = bajs, skit, skräp).
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Varbergs bibliotek.