Hjärtats färd (Aino Trosell)

Uppläsare: Torsten Wahlund
 
"Malin Svensson anmäler sin hund försvunnen. Polisen som tar emot är egentligen också pensionär. Så han hjälper henne med hundbegravningen. För han tycker synd om henne, att hon är så ensam. Själv är han gift och med både barn och barnbarn. Till sist har han övertalat henne att hon ska träffa sin ungdoms kärlek i England, han ska själv träffa en kollega där, de kan göra sällskap. Men när båten lämnar land har Malin ett minst sagt ovanligt önskemål..."
 
 
 
Början i Hjärtats färd verkade lovande och en aning spännande, men sedan rann det hela ut i besvikelse. Aino Trosell har lyckats att bygga upp både trovärdigt persongalleri och spänning, men mot slutet av berättelsen känns det inte alls trovärdigt. Visst att man kan ändra sig - både vad gäller åsikter och känslor - fast jag har svårt att tro på att polisen verkligen skulle ändra sig fullt så mycket som han gör. Aino Trosell lyckas inte övertyga mig. Personligen hade jag gärna sett ett mer annorlunda slut och med det slutet som jag har i tankarna, tror jag att det hade varit möjligt att göra det här till en längre berättelse.
 
Det här ljudnovellsexemplaret har jag lyssnat på genom Storytel.