Varför böcker?

Bokbloggsjerka: Varför läser du egentligen böcker?
 
Oj ... Eftersom läsning är en så självklar del i mitt liv, krävs det att jag tänker till innan jag svarar.
 
 
Den främsta anledningen för mig är nog att genom läsningen får jag ta en tillfällig paus från min egen verklighet. Med det menar jag inte att jag vill fly från verkligheten varje gång jag läser. Vad jag menar är att jag då och då behöver ta en paus och vila upp mig, för att orka fortsätta med min egen vardag. Framförallt var jag i behov av detta när jag gick i grundskolan och det var också då jag läste som mest.
 
En annan anledning till att jag läser är för att jag vidgar mina egna vyer och sätt att tänka. Det existerar inte endast svart och vitt och läsningen ger mig möjligheten att lära mig se de grå nyanserna däremellan. Dessutom får jag möjlighet att besöka platser som jag kanske aldrig får chans att besöka i verkligheten.
 
Varför läser du?


Dagens citat:

"Den som äger den största godheten verkar utan att ha anledning därtill."
(Lao Zi)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Jag gillar böcker. :) Dock läser jag alldeles för sällan nu för tiden...

Svar: Det där känner jag igen. Känns som om jag knappt har någon lästid nuförtiden, så det har mest blivit ljudböcker på sista tiden. Fast jag har börjat försöka läsa innan jag går och lägger mig. :-) Dock håller jag på med en ganska tung tegelsten för tillfället, så man känner sig inte riktigt manad att läsa ...
Jessica