Digitalt tvång

Det är mycket här i världen som jag inte förstår mig på. Bland annat är det utskick av nyhetsbrev.
 
Missförstå mig rätt - jag förstår varför man skickar ut nyhetsbrev och har faktiskt skrivit upp mig på vissa genom åren. Vad jag däremot inte förstår är varför vissa företag - helt och hållet på eget bevåg - lägger till e-postadresser i sina utskickslistor? Nu brukar det väl i och för sig inte vara så värst vanligt förekommande när det gäller privata e-postadresser, men dagligen får vi e-post till kontoret angående saker som inte är det minsta intressanta för oss. Oftast har jag inte ens hört talas om företagen ifråga.
 
 
 
Som tur är brukar det finnas en "avregistrera-mig"-länk, men ska det verkligen vara nödvändigt att behöva göra det när man själv inte vill ha det från början? Är det inte lite fräckt? Varför ska jag behöva vara aktiv och säga upp mig från saker som jag blivit påtvingad och inte har bett om?
 
Jag inser naturligtvis att det är en form av marknadsföring, men är det verkligen rätt väg att gå? Är det verkligen okej att tvinga på människor sina produkter och budskap på det här sättet? I min värld är det inte okej och jag tror att det snarare kan få motsatt effekt. Jag själv blir förbaskat irriterad när vi får utskick som vi inte vill ha och som inte intresserar oss. Det är nästan lika illa som e-skräppost.
 
I längden tror jag att det är bättre att hitta andra sätt att marknadsföra sig på. På det här sättet - oombett tvång - riskerar man att skrämma bort potentiella kunder istället för att locka dem till sig.


Dagens citat:

"Gör det du tror på och tro på det du gör."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Jag gillar inte heller nyhetsbrev faktiskt... Bra citat!

Svar: Vissa nyhetsbrev kan vara intressanta, men de som man inte ens har skrivit upp sig på är oftast bara störiga. Tack :-)
Jessica