När man inte vill vara som alla andra

Jag läste en intressant artikel i Metro om att ens placering i syskonskaran kan påverka ens val av partner. Elisabeth Schönbeck har skrivit en bok i ämnet och menar att "när vi väljer vår livspartner letar vi omedvetet efter någon som kan fylla syskonets position från uppväxten".
 
Haha! Det där stämmer inte alls in på oss. Båda två är småsyskon och ingen av oss har något yngre syskon. Det enda som skulle kunna stämma för min del, är att jag omedvetet har letat efter någon som är äldre än mig? Fast jag tror inte att det är åldern som spelar någon roll. Dessutom är älsklingen "bara" två år äldre än mig.
 
Om just småsyskon kan man läsa följande i artikeln;
 
"Två småsyskon däremot, skulle visserligen göra många roliga saker ihop men riskerar att komma hem till ett tomt kylskåp och ett ostädat hem, eftersom småsyskon ofta skäms bort av både föräldrar och äldre syskon."
 
Haha! Det där stämmer inte heller in på oss. Visst har vi roligt ihop, men vårt kylskåp är långt ifrån tomt. Vårt kylskåp, våra två frysar och våra skåp (som är substitut för det skafferi vi saknar) är snarare överfulla, så vi saknar definitivt inte mat. Ingen av oss har heller blivit bortskämda av vare sig föräldrar eller syskon.
 
 
 
Slutsats? Varken jag eller älsklingen tycker om att vara som alla andra, så därför gör vi motsatsen. Och uppenbarligen måste detta fungera, för vi är fortfarande tillsammans (totalt sju år, varav vi har varit gifta i snart fyra).
 
Jag vet att den här sortens studier inte är 100 % tillförlitliga, men det låter ganska roligt när de hävdar att det är på ett visst sätt, medan man själv är bevis på motsatsen. Det var samma sak när jag gick i grundskolan och gymnasiet. Hela tiden fick man höra att det inte är bra att röka när man är gravid eftersom barnet kan ta skada. Under en livskunskapslektion på gymnasiet frågade en klasskompis vår lärare om vad som händer med barnet mer exakt ifall man röker under graviditeten. Nu lyckades jag hindra mig själv, men jag var på väg att utbrista att om de inte visste kunde de ta en titt på mig eftersom jag är ett levande bevis på det.
 
Hur är det för din del? Stämmer din placering i syskonskaran in på ditt val av partner, eller är du lika mycket rebell som jag och älsklingen?


Dagens citat:

"Kärleken övervinner allt."
(Vergilius)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie