Naturlig examenstårta

Nu återstår det bara några småsaker innan älsklingen kan säga att han verkligen har tagit examen efter sina tre års slit. Han har både haft examensceremoni på högskolan och redovisat sitt examensarbete samt haft opponering. Därför valde vi att fira lite extra här hemma veckan efter att han haft sin avslutningsceremoni på högskolan (med andra ord blev det samma vecka som han redovisade sitt examensarbete). Med firande innebar det att jag skulle baka en tårta. Yay! :-D
 
Jag försökte få till en hyfsat sockerfri tårta, men eftersom det inte gick som jag ville fick det tyvärr bli en ganska sockerfylld sådan. Nåväl, vi får trösta oss med att vi inte äter sådant så ofta (vi har faktiskt blivit rätt duktiga på att välja bort vitt socker!). Dessutom tycker jag att det är roligt att baka tårtor. Hur som helst, med anledning av att han har pluggat naturvård och artmångfald, ville jag göra en tårta som passade till hans utbildning. Resultatet blev följande:
 
 
Egentligen var det inte en så avancerad tårta, men den tog mig nästan hela lördagen att göra! Men det var värt det. :-)
 
Tårtan består av två tårtbottnar, varav den ena blev smaksatt med lakritssirap (dock smakade det inte särskilt mycket, trots att smeten hade en ganska stark lakritssmak). Mellan tårtbottnarna hade jag sockerfri blåbärsmousse. Tårtan är spacklad med kokossmörkräm (dock tyckte jag inte att smörkrämen smakade tillräckligt mycket kokos, trots att jag även hade i kokosessens). Kokossmörkrämen var lite svår att få att fastna på tårtan, så tyvärr blev det ganska tjockt lager på kanterna.
 
Tårtan är täckt med grön sugarpaste som jag smaksatte med pepparmintsarom. De orangea blommorna, de röda löven, de svarta fåglarna, nyckelpigan, de svarta stenarna kring vattenfallet samt bokstäverna är även de gjorda i sugarpaste, men smaksatta med kokosarom. Vattenfallet blev jag inspirerad att göra från det här inlägget. Under "vattnet" har jag blåfärgad smörkräm som jag smaksatte med arrak (samma smak som dammsugare, för den som inte vet). "Vattnet" är rätt och slätt blå pyntgelé som jag köpte. Till den här storleken räckte det precis med en liten tub. Bokstäverna, blommorna, fåglarna och löven är gjorda med utstickare som jag har fått av älsklingen.
 
 
 
Jag får erkänna att sugarpasten är lättare att arbeta med, även om jag insåg att jag eventuellt hade lite för lite florsocker i (framförallt när det gäller den röda delen), vilket gjorde att den blev en aning för kladdig. Men det går att arbeta i mer florsocker under tiden man arbetar med den. Mitt stora problem var dock glycerolen. I receptet står att man köper det på apoteket, men apotekspersonalen fick stora ögon när jag bad om att få köpa en sådan flaska, eftersom deras glycerol är till för att bevara kvistar och löv. Efter lite sökning på nätet insåg jag att det råder ganska delade meningar om huruvida man ska använda den glycerolen eller inte. Jag bestämde mig för att ta glykos istället. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Det var kanske därför min sugarpaste blev så kladdig. Dock insåg jag att man faktiskt kan köpa ätbar glycerol via nätet, så det kommer jag göra i fortsättningen. Funderar på att börja arbeta med sugarpaste istället för marshmallowfondant när jag gör tårtor. Fördelen är att man kan ha den i rumstemperatur en längre stund utan att den blir svårarbetad och kladdig, vilket marshmallowfondant lätt blir.
 
Jag är faktiskt rätt nöjd med den här tårtan! :-D


Dagens citat:

"Detta är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men kanske är det slutet på början."
(Winston Churchill)


Ha det så bra!
Naturliga kramar
Jessie