Vems är ansvaret?

En av fördelarna med att vara barn är att man slipper ta mycket ansvar. Visserligen fick jag tidigt lära mig att ta ansvar - inte minst med tanke på att mina föräldrar försåg mig med en egen hemnyckel till lägenheten den dagen jag började första klass. Men i övrigt behöver man inte ta särskilt mycket ansvar. Det brukar oftast finnas någon annan som hjälper en.
 
Nu som vuxen kan jag faktiskt sakna det ibland. Att det är någon annan som kan ta hand om saker och ting så att jag själv slipper. Fast tyvärr fungerar inte livet på det sättet, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det man ska.
 
Sedan jag började jobba på advokatbyrån har jag vid några tillfällen funderat på det här. Det har hänt ett antal gånger att klienter (eller blivande klienter som bokat in en tid för rådgivning) inte dykt upp trots att man avtalat om tiden och personen tycktes vara införstådd med när det skulle vara. Den förra sekreteraren sade att hon brukade vänta mellan fem och tio minuter innan hon ringde personen för att höra varför personen inte kommit. Även jag började med det, men har fått lära mig att min chef vanligtvis inte vill att vi ska ringa. Hon anser inte att det är vårt ansvar att hålla reda på klienterna. Vi erbjuder dem en tid och dyker de inte upp, får de stå sitt kast.
 
 
 
Nu senast var det en klient som skulle ha en huvudförhandling i tingsrätten veckan därpå och denne dök inte upp på den avtalade tiden, cirka en vecka innan förhandlingen. Just nu är min chef väldigt fullbokad med förhandlingar och klientbesök, så om man missar sin tid är risken stor att man kan komma få vänta länge på en ny tid. Jag frågade min chef om hon ville att jag skulle ringa klienten, men det sade hon med sin mest bestämda röst att det skulle jag inte göra. Dagen efter ringde klienten och ville försäkra sig om vilken tid det var som denne skulle komma. Jag upplyste klienten om att det var dagen innan som personen skulle kommit hit. Förnärmat frågade klienten varför vi inte hade ringt när klienten inte dykt upp?! Lugnt förklarade jag att det var klientens eget ansvar att hålla reda på sin tid, men innan jag hade kunnat ta upp frågan om att försöka hitta en ny tid, hade klienten surt avslutat samtalet.
 
Jag kan förstå både min chef och den här klienten. Som vuxen får man själv ta ansvar för sitt liv och däribland inbokade tider. Samtidigt kan man faktiskt glömma bort eller skriva upp fel dag etc. Det är mänskligt. Fast ändå, är det verkligen vårt ansvar att agera som någon sorts förälder eller liknande åt våra klienter? Var går gränsen? Visst kan jag tycka att det är generöst om man ringer när en klient inte dyker upp, men ska det verkligen behövas?
 
Som du antagligen förstår är jag själv delad i den här frågan. Vad anser du själv?


Dagens citat:

"Det är inte det som händer oss som bekymrar oss, utan det vi tänker om det som händer oss."
(Epiktetos)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Beror helt på vilken typ av klienter man har. På färdtjänsten t.ex. ringer man och skickar påminnelsebrev. Detta för att klienterna är gamla, svårt sjuka och kan vara inlagda någonstans, dementa osv. Då har man förståelse för att tider kan missas. Det handlar om god service också som kommunen är skyldig att erbjuda medborgarna. Har du en sådan skyldighet i din arbetsbeskrivning? Det kan du luta dig tillbaka mot och motivera att du ringer upp (om du vill göra det).

Man ska helt enkelt anpassa verksamheten efter klienterna.

Svar: Jo, jag förstår också att man måste anpassa efter vilken typ av klienter man har. Dock har vi inga klienter som är dementa, utan det är "unga" och friska klienter som kommer till oss. Jag har faktiskt ingen direkt arbetsbeskrivning, utan allt beror på vad min chef vill. Om hon inte vill att jag gör en viss sak, då gör jag inte det. Hon vill att jag ganska ofta stämmer av med henne innan jag gör vissa saker.
Min fråga i inlägget var snarare vad ni tycker om just det fallet (eller liknande) som jag beskrev; om vuxna människor som är unga och friska och inte dyker upp på avtalade tider.
Jessica