Konversation med en "dator"

Visst är det härligt när utvecklingen går framåt? Nja, om jag ska vara ärlig finns det både för- och nackdelar med denna utveckling. Den största nackdelen är brist på mänsklig kontakt.
 
Nu undrar du säkert vad i helskotta det är jag yrar om. I och med att jag inte med säkerhet vet hur ofta du behöver komma i kontakt med exempelvis Skatteverket, Kronofogdemyndigheten etc., får jag kanske "ta det från början". Många myndigheter och en del företag kör med en förinspelad alt. datorgjord röst som svarar när man ringer. Genom att säga vad man vill ha hjälp med, blir man kopplad till rätt person eller avdelning. I början tyckte jag att det var himla fånigt att stå och prata rakt ut i luften, men nu har jag börjat vänja mig så smått. Däremot har jag fortfarande inte lärt mig att jag inte behöver säga "tack" när rösten talar om var den kopplar mig och avslutar med "varsågod". (Ring gärna till Skatteverket så får du själv se.)
 
 
 
Jag håller med om att det är himla praktiskt när det funkar, men när jag ringde till Malmö Aviation en gång för chefens räkning, höll jag på att få panik. Oavsett hur mycket jag än artikulerade, fick jag gång på gång höra att rösten inte förstod vad jag ville ha sagt och bad mig därför upprepa mig. Långt om länge lyckades jag bli kopplad till växeln så att jag fick prata med en riktig människa - som utan några som helst problem förstod mig!
 
Teknik i all ära, men vanliga människor är inte heller så pjåkiga.


Dagens citat:

"Livet ska levas som en lek."
(Platon)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie