Min bokhylla berättar återigen

Minns du att jag vid två tillfällen (här och här) har valt ut tio böcker från bokhyllan och sedan bildat en berättelse genom att ta första meningen ur varje bok? Eftersom jag tycker att denna lilla "övning" är rolig, tänkte jag ge mig på det igen. Jag har - precis som förra gången - valt att låta meningarna komma i den ordning som jag har valt böckerna. Är du beredd?
 
"Han vred på kombinationslåset - snabbt, eftersom han gjort det så många gånger. Det var bara en dov duns, ett ljud som trängde ner till honom i hans allra djupaste sömn. De böljande höjderna i sydöstra Oklahoma sträcker sig från Norman och fortsätter in i Arkansas, och de uppvisar inte många spår av de enorma mängder råolja som en gång fanns under dem. I kungens granna slotts stora, stora, stora kök satt fyra systrar och spelade Monopol. Strax före gryningen vaknade Pedro Santana av att fotogenlampan hade börjat ryka. Du trodde att du var en kristallklar bäck, befriad från bråte, särskilt från den enorma mängda fakta och citat du tidigt hade fått lära dig och senare trängt undan, så att du till slut hade blivit precis det Den gamle så föraktfullt hade kallat dig, en "filmentusiast". Jag ligger på sidan på kökssoffan. Allting ser annorlunda ut underifrån. I gryningen kom ljuset. Ovädret rev och slet i bergen och lät ett skyfall piska marken så att det påminde om det skarpa ljudet när metall träffar sten."
 
 
Haha ... Tja, om det var en bok som hade inletts med dessa tio meningar, skulle jag med största sannolikhet sluta läsa boken efter dessa meningar. Fast, när jag tänker efter skulle jag antagligen ha svårt att skapa någon bra logik med just de här tio meningarna. Antagligen skulle jag kunna få fram något lite bättre, men inte mycket.
 
Vilka berättelser berättar din bokhylla? Är de lika "logiska" som den ovanför?
 
Böckerna som användes var (de är angivna i den ordning de användes): Evig tystnad av Anne Frasier, Spår i snön av P.J. Parrish, Den oskyldige mannen av John Grisham, Allra hemskaste syster av Lina Forss, Villospår av Henning Mankell, Det som göms under sten av Thomas H. Cook, Det blod som spillts av Åsa Larsson, Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff, Timglaset av Julie Parsons samt Nyckeln till ljuset av Nora Roberts.


Dagens citat:

"De flesta människor är aldrig fullt närvarande i nuet, eftersom de omedvetet tror att nästa stund måste vara viktigare än denna. Men då missar du hela ditt liv, som aldrig inte är nu."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie