Selfies lockar fram liemannen

Selfies skördar fler liv än hajar
 
Det var den rubrik som en notis hade i Metro den 30 september (om du klickar på länken, finns notisen längst ned på sidan 15, i mitten). När jag först läste rubriken trodde jag att det var ett skämt, men när jag läste själva notisen, förstod jag att så inte var fallet. Då lät det logiskt att selfies skördat fler liv än hajattacker. Anledningen till det är att folk tar sig till väldigt riskfyllda platser (exempelvis klippkanter) i jakt på den perfekta selfien.
 
Ingen selfie, men jag befinner mig ändå på tryggt avstånd från fara!
 
Är det verkligen på den nivån det ligger? Är det hit vi har kommit - att vi är villiga att sätta våra liv på spel bara för att få en unik selfie?! I och för sig tycker jag oftast inte ens om att vara med på bild, men jag skulle aldrig vara så dum att jag riskerade mitt liv bara för att få en snygg bild. Om sådant nu är så himla viktigt (dock kan jag inte förstå varför?), varför kan man inte bara photoshoppa fram en sådan bild? Eller är photoshoppandets tid över? Är det äkta vara som gäller nu?
 
Nej, i mina ögon har världen blivit galen om jakten på den perfekta selfien har gått så långt att livet är ett lågt pris att betala. Mitt liv är i alla fall mer värt än en bild.


Dagens citat:

"Människans vanligaste och sundaste förnuft verkar uttryckas av dem som sover, och deras uttrycksmedel består av snarkningar."
(Henry David Thoreau)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie