Mobilanvändande hör inte hemma på bio!

Jag kunde inte hålla mig, utan suckade högt när jag läste den här krönikan som Pär Ullrich har skrivit. Han förstår inte varför vi inte kan få använda mobiltelefoner på biografer till att söka efter information medan vi ser på film. I mina ögon var argumenten en aning löjliga, så jag slutade läsa noga efter ett tag och skummade istället igenom resten. Är han verkligen allvarlig?
 
Nej, jag förstår inte alls meningen med att man ska använda mobiltelefon på biograf. Varför kan man inte lika gärna söka efter information EFTER filmen? När jag går och ser film på bio (vilket nuförtiden tråkigt nog sker mer sällan) vill jag SE filmen. Om det var någon fakta som intresserade mig, kollar jag upp det efteråt. Nu är det kanske bara jag som har otroligt kass simultankapacitet, men de gånger då jag söker efter information på nätet medan jag ser en film (för det händer ibland hemma att jag vill kolla upp en viss skådespelare), missar jag lite av handlingen. Visst kan det gå an hemma, för då kan jag fråga älsklingen om det var något viktigt söm hände. Men inte betalar jag en dyr biobiljett för att missa en del av handlingen, bara för att jag känner ett stort behov av att kolla upp vissa fakta?
 
 
 
Dessutom skulle det störa mig om de resterande biobesökarna sitter med sina upplysta skärmar i en mörk biosalong. För även om man kanske inte tror det, lyser faktiskt en mobilskärm upp ganska mycket. Och jo, jag vet att man kan dra ned ljuset - men hur många gör det? Visst kan jag försöka ignorera det, men det blir svårt om det plötsligt är flera stycken som sitter och pillar med sina telefoner. Och även om tekniken har gått framåt och de flesta telefoner inte tycks störa annan teknisk utrustning, kan vi ändå inte komma ifrån risken att det kan hända. I alla fall om det är flera stycken som envisas med att använda sina mobiltelefoner samtidigt.
 
Visst finns det ett "förbud" att använda sin mobil under biofilmen, men allvarligt talat - hur många tycks följa det? Varenda gång jag har varit på bio, är det alltid någon eller några som ska sitta och hålla på med sina telefoner. Det har också hänt att någon suttit och talat i telefon under filmen! Därför känns det ganska onödigt att ens ta upp frågan. Om Pär nu känner ett oerhört informationstörstande behov mitt under filmen, kan han väl diskret söka efter den där informationen som han absolut inte kan vänta med tills efter filmen? Jag tror däremot att om man släpper förbudet om mobilanvändande på biograf, kommer det inte bli något bra resultat. Även om förbudet inte följs strikt som det ser ut nu, gör förbudet ändå viss nytta.
 
Kanske är jag gammalmodig, men jag tycker inte att det finns någon mening med att använda mobilen på biograf. Så viktigt kan det ändå inte vara att söka efter information, att man inte kan vänta tills efter filmen? Även om man själv inte störs av att använda sin mobil, får man ändå tänka på de andra biobesökarna och respektera att det är möjligt att de störs.


Dagens citat:

"Anledningen till att vi känner oss osäkra är att vi jämför våra lågvattenmärken med andras höjdpunkter."
(Steven Furtick)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie