Ballar, inga hastigheter och friska tomater

I år firade jag och älsklingen fem år som gifta. Tiden går verkligen fort. Med anledning av denna årsdag, ville vi gärna göra något lite extra. Unna oss något. Tack vare att mina föräldrar kunde ställa upp och titta till djuren under den helgen (8-10 juli), bestämde vi oss för att åka över till Danmark. Vi tog färjan från Varberg till Grenå och besökte Randers Regnskov och Ree Park Safari. Vi bodde på Molskroen strandhotell som låg i nationalparken Mols Bjerge. Det var ett riktigt mysigt hotell med otroligt fin service och god frukost. Där kan jag tänka mig att bo fler gånger om vi åker till den delen av Danmark igen.
 
 
 
Danmark är ett ganska lustigt land, precis som Norge. På många sätt är det likt Sverige, fast när det kommer till hastighetsbestämmelser på sina vägar, är de ganska löjliga tycker jag. Man kan passera hastighetsskyltar som talar om vilken hastighet det är som gäller, för att en stund senare passera en skylt som talar om att den hastigheten upphör. Någon ny information om vilken hastighet det är som gäller efter upphörandeskylten finns inte. Vi antog att det var bashastigheten för den aktuella vägen som gällde. Det andra alternativet som älsklingen skämtsamt föreslog - att det var valfri hastighet - kändes inte helt säkert. Jag kan inte annat än att hålla med älsklingen om att ifall de ändå har tagit sig tid att sätta upp en skylt för att tala om att hastigheten upphör, hade de väl för jösse namn kunnat sätta upp en skylt med info om vilken hastighet det är som gäller istället, så som vi i Sverige gör? Hade det varit för mycket begärt? För övrigt tyckte jag att deras skyltstolpar (eller vad man nu ska kalla dem) var hur söta som helst.
 
 
 
 
Nu vet jag inte vad det beror på, men danskarna tycks vara förtjusta i att döpa sina orter till något med "balle". Ja, jag tyckte att det var förskräckligt kul, vilket antagligen kan förklaras av att jag är väldigt lättroad. Under helgen fick vi veta att man kan bo i Balle, Basballe och Feldtballe. Haha, du ska bara veta hur många skrattanfall dessa orter satte igång i vår bil när vi brummade förbi skyltarna. Tur att jag och älsklingen oftast har samma sorts humor.
 
När vi under fredagen åkt in till Århus för att spana in brädspelskaféet och samtidigt passa på att äta något, hittade vi till slut en pizzeria som var tillräckligt stor för att ha sittplatser. På deras meny såg vi till vår glädje att man kunde få friska tomater på sin pizza. Det var ju tur, för jag hade inte varit så förtjust i att få en förkyld tomat på min. Man vet ju aldrig vad man kan få för skit av en förkyld tomat ...
 
 
 
Det var en väldigt trevlig och mysig helg och jag tror att vi båda behövde det. Jag kommer eventuellt att berätta mer om denna helg i några inlägg framöver, så håll utkik om du är nyfiken på vad vi egentligen pysslade med bland danskarna  - förutom att skratta åt deras ortsnamn.


Dagens citat:

"Att glädjas åt framgången är något annat än att taga den åt sig."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie