En biodlares död (Lars Gustafsson)

Uppläsare: Björn Pedersen
 
"Han bär troligtvis på en dödlig cancer. Lennart Westin öppnar aldrig svarsbrevet från läkarundersökningen.

Sedan de lade ner den sista lokala skolan i Väster Våla har han inget lärarjobb längre, utan försörjer sig på biodling och lever allt ensligare. Nu talar allt för att denna vår blir hans sista. Ett tydligt tecken är att hans hund inte vill vara hos honom längre.

Men så får han ett oväntat besök, som förändrar allt. Ingenting går längre att se med samma ögon."
 
 
 
Det var först när jag lyssnade på förordet till Lars Gustafssons En biodlares död, som jag insåg att detta var den femte delen i någon serie. Trots den informationen valde jag att försöka lyssna ändå, men tyvärr var En biodlares död för spretig och även en aning för filosofisk för min smak.
 
Berättelsen är uppbyggd på huvudpersonens anteckningar från olika anteckningsböcker. Det gör att man kastas hit och dit, och lika snabbt som en episod har börjat avslutas den och man kastas därefter in i nästa. Jag uppfattade aldrig att det fanns någon kronologi i dessa anteckningar och det gjorde att jag hade svårt att hålla kvar koncentrationen. Dessutom fanns det en del sidoberättelser instuckna här och var. Dessa sidoberättelser kom plötsligt och jag uppfattade aldrig att de hade någon egentlig relevans eller på något sätt tillförde huvudberättelsen något.
 
Kanske förstår man helheten bättre om man först läst de andra delarna i serien. Kanske blir bokens upplevelse bättre om man läser boken istället för att lyssna. Jag kommer troligtvis inte ge Lars Gustafssons böcker någon mer chans. Det här är helt enkelt inte min typ av litteratur.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Falkenbergs bibliotek.


Dagens citat:

"Ingen kan gå tillbaka och starta om från början, men alla kan i dag börja med att skapa ett nytt slut."
(Maria Robinson)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie