Fallet

Som vanligt är jag sent ute med det allra mesta. Det tar tid innan jag hakar på "trender" etc. Den senaste "trenden" och som det kändes som att alla pratade om ett tag, var podcasten Fallet - en grävpodd från Aftonbladet.
 
Det lät onekligen spännande att någon som dömdes för ett mord för trettio år sedan, nu ändrade sig och påstod att det inte alls var denne som begått mordet, utan det var en person - som idag är död! Min första tanke var att personen antagligen bara skyller ifrån sig. Det är ju lätt att påstå att en död person har gjort än det ena, än det andra, eftersom den utpekade personen inte kan försvara sig.
 
 
 
Jösses! Den här podden var riktigt spännande uppbyggd, vilket gjorde att jag satt som på nålar under varje avsnitt. Det här slog banne mig nästan vilken deckare som helst. Det är därför som jag varmt kan rekommendera dig att lyssna på den här podden - även om du redan vet hur det "slutade" (om jag har förstått det rätt är domstolens prövning ännu inte slut?). I det här fallet är det inte slutet som är det viktiga, utan resan dit.
 
Jag sitter och är på väg att kommentera innehållet i podden, men det finns antagligen en risk för spoilers ... Vi kan göra så här; om du ännu inte lyssnat på podden, men har för avsikt att göra det och inte vill få något avslöjat, kan du hoppa över det här stycket. I annat fall kan du läsa vidare. Jag blev tämligen upprörd över det fruktansvärt dåliga arbete som utredarna gjorde i det här fallet. Visst, det finns säkert förklaringar till att det blev som det blev, men ändå. Det borde absolut inte förekomma. Man kan bara hoppas att poliser m.m. lyssnar på den här podden och lär sig av dessa misstag. Jag vill nämligen gärna tro att vi har kommit längre än så och att vi har ett ganska rättssäkert samhälle (men givetvis är jag medveten om att det tyvärr begås ett och annat misstag än idag).
 
Jag har varit ganska dålig på att lyssna på poddar, trots att jag har en hel drös som ligger i kö. Måste försöka bli bättre på det här. Kanske är det dags att pausa lite i ljudbokslyssnandet och istället ta mig an lite poddar? Som omväxling. Får se hur jag gör.
 
Brukar du lyssna på poddar? Finns det i så fall någon som du kan rekommendera?


Dagens citat:

"Plötsligt – dig förutan – löser sig svårigheter du satsat allt för att bryta."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Jag lyssnar på poddar varje gång jag lagar mat, bakar, viker tvätt, städar, duschar och liknande. Min absoluta favorit är NoSleep Podcast, de läser skräckhistorier på ett sätt som liknar radioteater lite. Helt fantastisk om man gillar sånt! Den svenska varianten är Creepypodden och den är också bra, men inte lika briljant.
Jag lyssnar även på Casefile True Crime som är en australiensk podd om olika fall. Mestadels, om inte enbart, mord. De beskriver brottet utan att vara för grafiska, berättar om misstänkta och ledtrådar och liknande och slutar med att summera vare sig fallet är löst eller inte.
Förutom dem så uppskattar jag Glädjeflickorna för det mesta. Det finns en del avsnitt och de uppdaterar högst sporadiskt, men jag ser det inte som ett hinder för egen del. De pratar om mycket ur ett feministiskt perspektiv och är man inte bekant med exempelvis Lady Dahmer så vet jag inte om man kan uppleva dem som hårda eller så, men jag tycker att de är bra. Även Karin och Sara, de har dock avslutat sitt samarbete så de avsnitt som finns är de man får så att säga.
Det är väl de jag följer ungefär... Jag lyssnar även på MrCreepyPasta Storytime och tänker ge Skapa Skillnad en chans. Annars letar jag egentligen mer skräck. Det är trots allt min personliga favoritgenre 😊

Svar: Åh, vilka roliga tips! Ska nog ta och kika på dem vid tillfälle och kanske ge dem en chans. :-) Stort tack! Creepypodden kände jag i och för sig redan till. Den ligger faktiskt i min lista över poddar som jag ska lyssna på.
Jessica