Vad jag föredrar att läsa

Bokbloggsfråga: Vad föredrar du, att läsa realistiska böcker som du lätt kan känna igen dig i, att läsa realistiska böcker om svunna tider eller främmande miljöer att drömma dig bort i eller att läsa fantasy eller liknande böcker om andra världar, magi och övernaturliga fenomen?
 
 
Jag har alltid föredragit att läsa realistiska böcker som jag kan känna igen mig i. Det har inte spelat någon roll om de har utspelat sig i nutid eller dåtid - så länge de har utspelat sig i vår verklighet har jag varit nöjd. Så snart magi eller liknande har varit inblandat, har jag tappat intresset.
 
 
 
Vissa menar att det är svårt att drömma sig bort om det man läser påminner för mycket om den egna vardagen. Där håller jag inte med. Åtminstone inte för egen del. Det är möjligt att vissa tycker att det är svårt, men jag kan drömma mig bort även om berättelsen utspelar sig i den här världen. Allt beror på hur duktig författaren är på att måla med orden och trollbinda mig. Att läsa Nora Roberts böcker brukar vara en njutning för mig eftersom hon kan det här med att verkligen måla med orden. Att läsa hennes böcker har alltid inneburit att jag för en stund gått in i en slags bubbla och verkligen levt mig in i berättelsen. Det har alltid känts som om jag har varit en del av berättelsen och inte endast en betraktare. Dock har jag tröttnat på förutsägbarheten i hennes böcker, så nu läser jag väldigt sällan det hon skriver, vilket i och för sig är lite synd.
 
På senare tid har jag emellertid börjat få ett visst intresse för fantasy. Dock är detta intresse fortfarande litet, men jag är i alla fall beredd att ge genren en chans. Om inte annat så för att vidga mina läsvyer.
 
Vad föredrar du att läsa?


Dagens citat:

"Den viktigaste grundregeln för arbete är följande: Kom på ett sätt att få betalt för att leka."
(Alan Watts)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie