Dag 5: Tre hälsotips [30 dagar]

Hoppsan ... Jag vet inte om jag egentligen är rätt person för att ge sådana här tips. Fast det skadar inte att försöka. Men kom bara ihåg att detta är tips utifrån min egen erfarenhet. Det jag säger är ingen konkret sanning.
 
Byt ut vitt socker
På senare år har jag fått lära mig att det vita sockret faktiskt är ett rent gift och dessvärre har jag själv fått uppleva vilken drog det faktiskt är. Jag har inte blivit helt sockerfri och det kommer jag antagligen aldrig bli. Fast mitt mål är att dra ned så mycket som möjligt på sockerkonsumtionen, utan att behöva sluta äta godsaker. Hur ska man då göra? Testa på raw-bakande! Jag har själv blivit förvånad gång på gång över hur sött och gott bakverk kan bli när man använder färska dadlar - och jag tycker inte ens om att äta dadlar som de är! Dock känner man inte dadelsmaken i bakverken, utan endast det söta. Banan fungerar också ganska bra, fast det ger en så stark smak. Därför föredrar jag dadlar.
 
Raw-chokladkaka. Inget vitt socker så långt ögat kan nå!
 
"Motionera" regelbundet
Nej, det är kanske ingen nyhet att man ska röra på sig dagligen. Jag har fått lära mig att det är 30 minuter varje dag som gäller och då ska man också bli andfådd. Jag ska erkänna att jag inte motionerar på det sättet varje dag, men jag ser ändå till att röra på mig dagligen i form av promenader. När det har varit fint väder har det hänt att jag har gått en promenad på lunchen. Utöver det tränar jag pass cirka två gånger i veckan; zumba på onsdagar och cirkelpass på lördagar. Det händer att jag tränar ytterligare pass under veckan, men jag har blivit tvungen att dra ned lite på det. Men två pass i veckan känns ändå helt okej för mig. :-) Jag har dessutom planerat att snart börja cykla till och från tågstationen igen. Nu när snön är borta finns det ingen ursäkt för att inte cykla! Och det är också okej motion, även om promenader kan ge mer effekt. Med andra ord krävs det inte mycket. Bara man ser till att röra på sig och inte bara sitta inne.
 
Tänk positivt
Visst låter det enkelt? Det är det inte. Långt ifrån. Fast man mår så mycket bättre när man väljer att inte fokusera på det negativa som händer och istället riktar uppmärksamheten mot allt positivt som finns i ens liv. I skrivande stund håller jag på att lära mig hur jag ändrar mitt tankesätt och hittills har jag faktiskt mått ganska bra. Istället för att låta negativa saker tränga sig in och förgifta mitt sinne, försöker jag låta det rinna av mig och fokuserar på annat som får mig att må bra. Och vet du? Det funkar! Efter cirka tre års mörk depression känns det fruktansvärt bra och skönt att äntligen ha lyckats kliva ut i ljuset! Visst har jag mina dåliga dagar fortfarande, men jag är trots allt bara en människa. Det tar tid.


Dagens citat:

"Du kan känna missnöjdsamhet eller tillfredsställelse. Du kan inte känna både och."
(Helen Schucman)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie