Fyrverkerirestriktioner

Årsskiftet 2014/2015 var vårt första nyårsfirande i Falkenberg. Då förvånades vi över hur lugnt och civiliserat fyrverkeriskjutandet var. Cirka tio i tolv började fyrverkerierna skjutas och ungefär tio, kvart över tolv var det i princip knäpptyst. Skönt! Jag blev väldigt imponerad och inbillade mig att Falkenbergarna hade mer hyfs än på de andra ställena där vi har bott.
 
 
Inför årsskiftet 2015/2016 fick vi dock en förklaring när vi en kväll såg på nyheterna. Tydligen har Falkenbergs kommun satt upp fyrverkerirestriktioner (20 § och 21 § i deras ordningsföreskrifter), som innebär bl.a. att man måste ha polisens tillstånd för att få skjuta upp fyrverkerier.
 
Ninjan och Fåntratten verkar inte vara lika rädda för fyrverkerierna som vår tidigare hankatt var, men som djurägare tycker jag faktiskt att det är skönt med dessa restriktioner. När jag växte upp i Malmö var det rena rama vilda västern vad gällde fyrverkerier och folk sköt dessa under dygnets alla timmar och under vilka dagar som helst på året. På nyårsafton var det riktigt hemskt med oerhört mycket smällande. Detta är jobbigt för djur och framförallt för de som är rädda för smällandet. Därför är jag som sagt positiv till restriktionerna, om det gör så att fyrverkeriskjutandet minskar.
 
För när man tänker efter - är det verkligen nödvändigt med fyrverkerier för att fira in det nya året? Visst, det är fint. Det håller jag med om. Fast särskilt nödvändigt kan jag inte påstå att det är. Det finns en massa andra sätt (som inte innebär smällande) att fira in det nya året på. Håller du inte med?


Dagens citat:

"Vad du ytterst behöver är att uppleva – eller tro dig uppleva – att du behövs."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie