Köplust (Stephen King)

"Castle Rock i Maine är en typisk amerikansk småstad - nästan en idyll, där alla känner alla. Men en dag kommer en främling dit: på huvudgatan öppnar Leland Gaunt sin butik Oumbärliga Ting. Där kan folk köpa just det de alltid har drömt om. En het våg av köplust drar genom staden. Och först när våldet exploderar i husen och på gatorna och ondskan har Castle Rock helt i sitt grepp, står det klart att det pris som kunderna betalat hos Mr Gaunt är högre än de räknat med."
 
 
 
Om man bortser från det lilla inslag av övernaturligt som finns i berättelsen, är Köplust en ganska otäck historia som visar människors girighet och vad de kan vara beredda att göra för att få något de vill ha. Stephen King målar skickligt upp sina karaktärer på ett realistiskt sätt, med alla de gråzoner som finns. Inget är vitt eller svart. Det finns också en hel del detaljer, vilket i och för sig är bra, fast ibland hade jag önskat att King var lite mindre detaljerad i fråga om det våld som används.
 
Jag vill inte påstå att Köplust är direkt läskig, men däremot är den väldigt spännande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig när jag var tvungen att göra det. Dock tyckte jag att slutet kändes lite krystat, men med tanke på vad jag i övrigt tyckte om boken, hade jag överseende med det. Fast som sagt, kändes det mest för mig som om King hafsat ihop något endast för att få till ett slut.
 
Vad jag inte tycker om med boken är alla de stackars djur som råkade illa ut och utsattes för så grovt och onödigt våld. Usch! Det hade jag med fördel kunnat vara utan.
 
Ett litet tips är att först läsa boken Cujo (alternativt se filmen, vilket jag gjorde för ganska många år sedan), eftersom Stephen King hänvisar till den på några ställen i berättelsen.
 
Det här exemplaret har jag köpt.


Dagens citat:

"Det är så enkelt att det ibland är svårt."
(Bob Ross)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie