Över en höstfika (Dag Öhrlund m.fl.)

"Över en fika kan mycket hända. Vi umgås, jobbar, pluggar, planerar event, filosoferar och löser världsproblem. I Ariton Förlags femte novellantologi har vi samlat 28 vardagsbetraktelser där vanliga människor gestaltas med sina funderingar och handlingar kring livets utmaningar och glädjeämnen."
 
 
 
I Över en höstfika finns 28 noveller, däribland en av mina egna. Allihop utspelar sig helt eller i varje fall delvis på kaféer. Jag har nu tagit mig tid att läsa samtliga (bortsett från min egen) och jag kan konstatera att vissa är mer tilltalande än andra, men tillsammans utgör de ändå en bra mix. Jag ska inte gå in på var och en av novellerna, men jag tänkte kort lyfta fram några av mina favoriter.
 
Jan Björkmans Kapposchino var humoristisk med en skrämmande ton. Jag avslutade läsningen med ett leende på läpparna och övertygelsen om att jag aldrig skulle våga möta huvudpersonen.
 
Eva Ullerud fick mig att nästan vilja begå ett eget fikamord med sin lekfulla och mysiga novell Fikamorden.
 
Jag tyckte synd om gumman Signe i Anna Keilers roliga novell Förvirrad farmor fikar, men det verkar vara en härlig gumma!
 
Annica Lindgrens För minnenas skull var en mysig och sorglig berättelse. Jag tyckte så synd om Harry att jag ville ta honom i min famn och krama honom för att trösta.
 
Sedan fanns det förstås noveller med potential. Maria Estling Vanneståls novell Det som inte kan hejdas är ett sådant exempel. En stund in i novellen kunde man ana slutet. Jag var inte så förtjust i att slutet serverades så tidigt på ett fat åt läsaren och därefter avslutades så tvärt. Det hade nog varit bättre om novellen hade varit lite längre och att läsaren fått fler ledtrådar för att kunna dra egna slutsatser.
 
Det här exemplaret har jag fått, i egenskap av medförfattare.


Dagens citat:

"Svåråtkomliga ting gör att människans vandel lider skada."
(Lao Zi)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie