Viktiga saker att veta om depression

Jag tycker att alla borde ta sig tid att läsa den här artikeln, som tar upp saker om depression som kan vara bra att veta, för det är saker som jag har upplevt att många antingen missuppfattar eller har fått om bakfoten. Ett sådant exempel är punkt 4 (att depression faktiskt innebär mer än att bara vara ledsen).
 
 
Det är svårt att förstå vissa saker om man själv inte har upplevt det. Så är det även för mig i vissa situationer. Det är mänskligt och förståeligt. Alla kan inte veta hur allting är - det är omöjligt. Därför är det bra att läsa den här typen av artiklar. Då kan man förhoppningsvis få lite inblick i hur personer faktiskt har det och i det här fallet vad personer med depression går igenom.
 
Nu kan jag bara tala för mig själv, men precis som det står i artikeln har jag varit (och är fortfarande) väldigt trött i princip varje dag. Jag känner mig aldrig utvilad och får aldrig sova en hel natt. Jag vaknar väldigt många gånger och när jag väl vaknar har jag svårt att somna om. Därför har jag många gånger ingen ork att göra saker när jag kommer hem från jobbet. Att sitta och mysa i soffan är ganska ofta så mycket som jag orkar med. Men jag jobbar på att försöka få mer ork. Har du några tips på hur jag ska få mer energi, är du välkommen att hojta till.
 
Det är inte lätt att leva nära någon som har drabbats av depression, men vad som är viktigt att komma ihåg (och som poängteras i artikeln) är att det inte beror på dig att personen mår dåligt eller att personen inte tycks må bättre. Vad som är viktigt är att försöka finnas där för personen. Det om något betyder otroligt mycket.


Dagens citat:

"You are between fifty and sixty five percent water. You cannot be broken anymore than an ocean can."
(Beau Taplin)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie