Yrket är en del av ens identitet?

Jag har noterat något hos min chef varje gång hon ringer till folk (bortsett från när hon ringer till sina bekanta). Hon presenterar sig i princip alltid på samma sätt:
 
"Hej, mitt namn är advokat [hennes namn]."
 
Såvitt jag vet, har hon inte döpts till "advokat". Däremot är hon medlem i Sveriges advokatsamfund och arbetar som advokat.
 
Hyresnämnden där jag jobbade innan. ^^
 
Undrar om det är vanligt att man ser sitt yrke som en del av sin identitet? Förvisso har jag aldrig hört någon presentera sig så här, bortsett från min chef. Kanske är det bara vissa yrkesgrupper som gör så här? Jag skulle exempelvis aldrig presentera mig som "sekreterare Jessica". Inte ens "paralegal Jessica". När jag ringer i jobbsammanhang förklarar jag ju såklart att jag är sekreterare och var jag jobbar, men jag säger aldrig "mitt namn är sekreterare Jessica..."
 
Vad tror du? Har du några egna erfarenheter av det?


Dagens citat:

"Inga misstag, bara lyckosamma motgångar."
(Bob Ross)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Hahaha detta var roligt. Blir du aldrig rädd att chefen ska hitta och läsa din blogg?

Svar: Nja, chefen kommer inte att hitta bloggen själv, för hon är inte så mycket för att söka på nätet. Däremot kan någon av hennes bekanta hitta bloggen. Fast den risken är ganska liten med tanke på hur liten min blogg faktiskt är. :-)
Jessica