Återkopplingar är inte Fabos grej

Jag är relativt nöjd med vår hyresvärd Fabo. Jag uppskattar att deras personal kommer väldigt snabbt när man felanmäler olika saker i lägenheten. Om jag inte tar fel, har de hittills alltid kommit dagen efter att vi felanmält och försökt fixa felet. Fast om felet kräver att de måste beställa hem saker och på så vis måste återkomma senare för att slutföra jobbet, är de mindre bra på att komma tillbaka och faktiskt slutföra det de påbörjat. Det är mer regel än undantag att jag och älsklingen gång på gång får felanmäla sakerna igen.
 
Ett exempel är från i höstas. Vi felanmälde vårt badkar, eftersom "fronten" hade lossnat och det gick inte att sätta fast den längre (vilket vi kunnat fram till dess). Fabo kom och bytte ut vårt badkar mot ett nytt. Dock uppstod då ett nytt problem; duschslangen var för kort, vilket gjorde att den dels fastnade när vi skulle duscha, dels fick vi stå böjda eftersom den inte räckte ända fram. Dessutom var kranen nu för kort, eftersom badkarskanten är för bred på kortändorna, vilket innebär att vi inte kan skölja något under kranen, eftersom kranen räcker bara tillräckligt långt för att strålen ska hamna i badkaret (vattnet rinner längs kanten med andra ord). Vi försökte klara oss ett tag, men när vi kände att det blev ganska ohållbart i längden, försökte älsklingen få tag på någon som kunde hjälpa oss. Han blev hänvisad än till den ena, än till den andra. Någon lovade att återkomma om någon vecka. Det gick någon månad utan att vi hörde något.
 
 
 
Strax efter jul/nyår felanmälde vi på nytt och förklarade vårt problem. Den 5 januari fick vi besök av en på Fabo som bytte slangen så att den nu inte fastnar och dessutom räcker så långt att vi slipper stå böjda varje gång vi ska duscha. Dock lämnade han - av oklar anledning - kvar den gamla slangen. Han lämnade även en lapp där han skrev att han behövde beställa hem några saker till kranen, men kunde förhoppningsvis kunna komma veckan därpå och slutföra bytet.
 
Det var den 5 januari. Vi har fortfarande inte fått kranen bytt och när Fabo skulle komma och byta filtret i vår köksfläkt i maj, passade jag på att nämna detta för dem när jag ändå skulle maila dem och tala om att de kunde gå in i lägenheten med huvudnyckel (men att de skulle vara försiktiga så att katterna inte sprang ut när Fabo-gubbarna gick in och ur lägenheten). Jag citerade lappen vi fått från deras medarbetare och förklarade att varken jag eller älsklingen tycker att det är roligt att behöva tjata om dessa saker.
 
Resultatet? Dagen därpå hade någon från Fabo lämnat en oöppnad förpackning med en duschslang utanför vår dörr.
 
 
...
 
Tja, det var i och för sig snällt, men som jag tydligt påpekade var det inte längre slangen som var problemet (jag dubbelkollade mitt mail för att se så att det inte var jag som skrivit fel). I skrivande stund har jag inte orkat ta kontakt med Fabo för att påpeka detta. Jag känner mig bara så himla tjatig och gnällig och är rädd för att de ska tycka att jag och älsklingen är besvärliga, vilket vi absolut inte vill att de ska tycka.


Dagens citat:

"Tänk om ingen kan såra dig utan att du tillåter det. Tänk om det endast är dina tankar om saker och ting som sårar dig."
(Tomas Lydahl)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie