Att äga eller inte äga ..?

Bokbloggsfråga: Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?
 
Egentligen spelar det ingen större roll för mig om jag äger böckerna eller lånar dem. Just nu har jag ändå bokköpstopp i och med den stora mängd olästa böcker som jag har hemma, så för tillfället köper jag inga böcker utan lånar endast. Dock är det för tillfället enbart ljudböcker som jag lånar, eftersom jag som sagt behöver läsa det jag har hemma. För trots att jag själv inte köper böcker längre får jag böcker från andra, vilket innebär att boksamlingen ändå ökar i antal.
 
 
När det gäller ljudböcker, känner jag för tillfället att det går alldeles utmärkt att låna dessa på biblioteket. Om det skulle vara någon ljudbok som jag tycker särskilt bra om, då kan jag överväga att köpa den. Annars känner jag inget behov av att äga den.
 
Förr var det viktigt för mig att ha alla böcker i en serie, men det kravet har jag emellertid släppt nu när jag blivit äldre. Nu föredrar jag endast att ha alla böcker i de serier som jag tycker om. Känns tämligen onödigt att samla böcker i en serie som jag inte gillar, men där jag inhandlade första boken innan jag visste om jag skulle tycka om boken eller ej. Och om jag väljer att samla alla böcker i en serie, då vill jag allra helst ha dem i samma format. Det vill säga, om det är en inbunden bok (eller en bok med hård pärm), då vill jag ha de övriga böckerna i samma format. Det ser snyggast ut. Dock är det ytterst sällan som en pocketbok får komma hem till mig. Det händer endast vid de tillfällen då jag får en bok från någon. Jag själv köper aldrig pocketböcker av den enkla anledningen att jag inte gillar hur lätt de förstörs när man läser. Därför finns det nästan enbart böcker med hård pärm i bokhyllorna här hemma.


Dagens citat:

"Framtiden är inget man önskar, den måste man göra sig förtjänt av."
(Carlos Ruiz Zafón)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie