Bok i hemtrakten

Bokbloggsjerka: Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?
 
Först och främst behöver jag nog fundera över vad som är mina hemtrakter. Jag är ju uppvuxen i Malmö, men bor numera i Falkenberg. Däremellan har jag bott i Åkers Styckebruk, i Köping och i Getinge. Nåväl, jag gör ett försök!
 
Vi kan börja med kära Malmö. Det finns ju en del böcker som utspelar sig där. Jag har själv (tillsammans med min vän Hanan) skrivit en bok som utspelar sig där. Om jag inte minns helt fel, utspelar sig Kalla det vad fan du vill i Malmö, fast det var en bok som jag aldrig var riktigt förtjust i. Tyvärr. Mikael Bergstrands böcker om Leyla Abdallah (bland annat Doft av hämnd, som jag har för mig att jag läste på gymnasiet) utspelar sig också i Malmö. Eftersom det var så pass många år sedan, minns jag inte riktigt vad jag tyckte om boken. Däremot träffade jag och pratade med Mikael Bergstrand när han besökte vår gymnasieskola vid ett tillfälle! Han verkade vara en trevlig prick! Just det, kom på att jag även läste Mikael Bergstrands Heta hallon på gymnasiet och den utspelar sig också i Malmö, vilket även Malin Johanssons Kär lek? gör.
 
 
 
Dessvärre har jag inte läst någon bok som utspelar sig i Falkenberg (men har fått höra att Tom Rob Smiths bok Gården ska göra det). Däremot har jag läst Sofie Trinh Johanssons Vatten och salt som utspelar sig i Varberg. Om jag minns rätt tyckte jag att det var en helt okej bok och att den väckte en del känslor hos mig.
 
Det ska finnas åtminstone en bok som utspelar sig i Åkers Styckebruk och jag själv håller på att skriva en roman som ska göra det, men än så länge har jag inte läst någon bok som gör det. Eller, nu ljög jag faktiskt. Jonas Jonassons bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann har en del av sin handling i det lilla brukssamhället! Det hade jag faktiskt glömt bort. Sedan har jag även läst två stycken böcker som utspelar sig i Strängnäs - den lite större orten vars kommun Åker tillhör. Den första är Döden i Strängnäs och tyvärr tyckte jag inte alls att den var bra. Jag blev ganska besviken på den och främst var det för att jag tyckte att den var så dåligt skriven. En bok som jag tyckte lite bättre om var Lars Rambes Spåren på bryggan. Jag har uppföljaren liggandes i bokhyllan som jag ska försöka ta mig tid att läsa.
 
I skrivande stund kan jag inte komma på någon bok som utspelar sig i Köping eller Getinge (men jag har för mig att Getinge har nämnts i en bok som jag läste nyligen, fast jag kan inte komma på vilken ...), vilket i och för sig är lite synd. Känner du till någon bok som gör det?
 
Har du läst någon bok som utspelar sig i dina hemtrakter?


Dagens citat:

"Du måste lära dig ett nytt sätt att tänka innan du kan bemästra ett nytt sätt att vara."
(Marianne Williamson)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie