Jag finns (Maja-Maria Henriksson)

Uppläsare: Ester Claesson
 
"Johanna går i åttan. Hon bor med sin mamma och lillebror i en medelstor stad, någonstans i Sverige. Allting borde vara bra. Hon borde ha kompisar, trivas i skolan, göra det som andra 14-åringar gör. Men hennes tillvaro är inte som andras. Hennes kännetecknas av kaos och ångest. I skolan blir hon fysiskt och psykiskt misshandlad av två pojkar. Hemma blir hon det av sin mamma."
 
 
 
 
Maja-Maria Henrikssons Jag finns är en hemsk berättelse om utsatthet och mobbing - både i skolan och hemma. Jag blir otroligt arg på skolan, Wedin och Johannas mamma. Ingen borde bli utsatt för sådant här och det är med obehagligt igenkännande som jag förstår Johanna och hur hon känner det.
 
Ändå blir jag inte så berörd som jag hade hoppats på, med tanke på vad det är för typ av berättelse. Vad det beror på kan jag inte svara på, men jag tror att det kan ha att göra med uppläsaren och hennes sätt att läsa boken (uttal m.m.). Dessvärre tilltalade Ester Claessons uppläsning inte mig. Kanske hade upplevelsen blivit en annan om jag hade läst boken istället för att lyssna.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Falkenbergs bibliotek.


Dagens citat:

"Smärta och njutning är vågornas toppar och dalar i havet av lycksalighet. På djupet finns total fullkomlighet."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie