Kontrast mellan röst och utseende

Jag vet inte om du själv har upplevt det här, men ända sedan min praktik på tingsrätten hösten 2011 har jag varit med om följande. Om jag inte har träffat en person eller på annat sätt fått se personens utseende utan endast hört personens röst upprepade gånger, skapar jag mig ofta en egen bild av hur personen ser ut. När jag sedan väl får se en bild eller träffa personen ifråga, har det hänt ganska många gånger att den bild jag har skapat mig inte alls stämmer överens med verkligheten.
 
 
 
Ett exempel är en av min chefs klienter. Han var misstänkt för en ganska grov misshandel och under hela ärendets gång fick jag prata några gånger med honom - framförallt efter att han släpptes ut från häktet. Han låter som en riktigt mjuk och gullig kille och är hur trevlig som helst, men utifrån vad jag har fått berättat för mig är han tydligen med i ett kriminellt gäng där han är relativt högt uppsatt. Av nyfikenhet tittade jag också på ett foto i förundersökningsprotokollet som föreställde honom och där ser han ut som en riktig kriminell typ (du vet så som de framställs på TV). Det utseendet går inte riktigt ihop med hans röst, vilket gjorde att jag blev riktigt förvånad när jag såg bilden. Fast det säger kanske mer om mig och de fördomar jag uppenbarligen har om kriminella?
 
Men den här kontrasten har även gällt domstolshandläggare och andra juridiska ombud (mest under den tid då jag arbetade på hyresnämnden). Det är ganska intressant vilka bilder man skapar sig av en person utifrån rösten. En annan gång hade jag föreställt mig personen som korthårig brunett, men det visade sig att det var en långhårig blondin och virce versa.
 
Har du varit med om något liknande?


Dagens citat:

"Kärlek kan inte vara lat."
(Radhanath Swami)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie