Skansen och ABBA-museet

Under vår andra dag i Stockholm hann vi med en del. Vi inledde dagen med att åka bort till hyresnämnden så att jag fick säga hej till de få som jobbade på klämdagen. Därefter tog vi tunnelbanan bort till Fridhemsplan och gick till butiken Choklad & lakrits som flyttat till Fridhemsgatan. Butiken låg tidigare på Sankt Eriksgatan. När vi hade shoppat färdigt, tog vi gröna linjen bort till Slussen. Vi ämnade nämligen åka Djurgårdsfärjan över till Djurgården och besöka Skansen.
 
När vi steg av vid Slussen, sprang vi först runt som yra höns (vilket mest var mitt fel), eftersom de bygger om där borta och jag glömde bort åt vilket håll man skulle gå upp för att enklast ta sig till färjorna. Men vi lyckades till sist. Dock var inte vi de enda som tänkt åka med färjorna, så vi fick stå en stund i en ganska lång kö. Turligt nog var vi bland de första som steg på nästa färja, så vi fick åtminstone en sittplats. Helst hade vi velat stå ute vid relingen, men de platserna var redan upptagna - av förståeliga skäl!
 
 
 
Så snart vi gått i land, köpte vi mjukglass och styrde därefter stegen mot Skansen. Jag hade aldrig varit på Skansen, så jag såg fram emot besöket. Vad jag däremot inte hade räknat med var att det är så ofantligt stort! Jösses! Jag tror inte att vi lyckades ta oss igenom ens halva stället. Får nog försöka ta mig dit vid något annat tillfälle. Men besöket där var trevligt. Vi såg en stund på glasblåsning och sedan letade vi efter djur att se. Bland annat såg vi en liten elak ekorre som vägrade vara med på bild. Den skuttade fram, men så snart vi gjort kamerorna redo, hade den gömt sig. Hmm ...
 
 
 
Några djur som inte gömde sig var grisarna, påfåglarna, getterna och kossorna. Sälarna befann sig mest under vattnet och tittade bara då och då upp från sitt gömställe. Ena påfågeln som vi såg var ganska rolig. Han stod och spände ut fjädrarna för oss och när han blivit fotograferad en stund, vände han sig mot byggnaden och speglade sig i glaset där en stund, innan han åter vände sig om för att bli fotograferad. Jag tänkte aldrig på att filma honom, vilket jag naturligtvis borde ha gjort.
 
 
 
 
Det fanns naturligtvis fler djur att se, men vid det laget kände vi oss ganska möra i benen och beslutade oss för att Skansen-besöket fick vara över för vår del. Eftersom mamma älskar ABBA, hade jag planerat att vi skulle besöka museet efter Skansen och hade endast sagt till henne att vi hade en liten överraskning åt henne efter Skansen. Som tur var hittade vi dit utan några problem, trots att vi kom ut från någon sidoingång till Skansen. När vi stannade utanför museet, förklarade jag för mamma att vi var framme. Det tog en stund innan polletten föll ned och hennes reaktion inne på museet var obetalbar. Det var så himla härligt att se henne på det viset. Nästan som ett barn på julafton. Eftersom jag till en början enbart fotograferade med min mammas kamera (tills batteriet tog slut), så att hon själv kunde få njuta av själva besöket, har jag inte särskilt många bilder från besöket den här gången.
 
 
 
 
Därefter tog vi spårvagnen tillbaka in till stan och stannade för att äta lite innan vi tog pendeltåget tillbaka till hotellet. Dock insåg jag när vi väl var tillbaka på hotellrummet att jag lyckats dra på mig en förkylning och troligtvis fick jag även feber under kvällen. Jag mådde nämligen ganska dåligt. Dock hindrade det inte mig från att dra ut min mamma och syster på nya äventyr under lördagen. Men det får bli ett annat inlägg. Fortsättning följer!
 
Med det här inlägget vill jag önska dig en riktigt trevlig midsommar!


Dagens citat:

"Äkta kärlek måste var osjälvisk, helt utan själviska motiv."
(Radhanath Swami)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie