Vad en advokat egentligen gör

När jag var yngre trodde jag länge att advokater var onda människor som endast tänkte på pengar. Att de försvarade mördare och andra "onda" människor och försökte få de frikända i varenda rättegång. Det var den bild jag hade fått från diverse filmer och serier (dock mest amerikanska). Därför ryggade jag tillbaka när en i min klass på högstadiet föreslog att jag kunde bli advokat, med tanke på mina bra betyg. Aldrig! Då var det under min värdighet att ens fundera på saken.
 
Antagligen är det en del personer som tror att det faktiskt är på det här sättet (det händer att vissa potentiella klienter till min chef antyder detta), men genom åren har jag insett att den bilden som jag målade upp ovan är - i normalfallet - så långt ifrån sanningen man kan komma.
 
 
 
Den offentliga försvararen har inte som uppgift att få en person frikänd om det kan bevisas att personen begått det brott som denne är misstänkt för. Däremot ska den offentliga försvararen se till så att processen - förundersökningen och eventuell rättegång - går till på rätt sätt och att klientens rättigheter tillvaratas. Om exempelvis en person har gett en annan person en lavett och sedan åtalas för det (vilket jag i och för sig skulle ha svårt att tro att en åklagare väljer att göra), är det inte rimligt att den åtalade döms till fängelse i fyra år för detta. Beroende på omständigheterna är det kanske mer rimligt med dagsböter? Om det finns skäl för att den åtalade ska frikännas (det saknas kanske uppsåt för brottet m.m.), då ska den offentliga försvararen argumentera för och lägga fram underlag för detta. Men målet är inte att det alltid ska bli en frikännande dom.
 
Under t.ex. ett polisförhör kan inte polisen bete sig hur som helst, men det kan vara svårt för gemene man att veta om man aldrig varit på ett polisförhör tidigare. Den offentliga försvararen ser då till att ens rättigheter tillvaratas under förhöret, om man väljer att ha sin offentliga försvarare närvarande (för man kan naturligtvis välja att inte ha det).
 
Beroende på vad det är för en sorts byrå som advokaten jobbar på, gör advokaten mer än bara försvarar personer. Att vara målsägandebiträde är också ganska vanligt (det vill säga att man stöttar den som utsatts för brott, ser till att begära skadestånd om målsäganden vill det etc.), men även att ge rådgivningar och vara ombud i tvister (t.ex. vårdnadsmål) förekommer.
 
Att veta allt detta förändrade min syn på advokater och deras arbete och jag insåg att advokater inte alls är de där ondskefulla människorna som jag först trodde att de var. Fast givetvis kan det finnas undantag och rötägg, men förhoppningsvis är de tämligen få.


Dagens citat:

"Du vet inte din styrka förrän du utmanas … och du kommer att utmanas tills du förstår."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie